Czy plakaty i billboardy wyborcze pomagają w wyborze kandydata?
Nie czytamy, ale i tak mają na nas wpływ. Ulice miast pełne są plakatów i billboardów wyborczych.
Mieszkańcy często twierdzą, że nie zwracają na nie większej uwagi, a wiedzę o wyborach i kandydatach czerpią z zupełnie innych źródeł. Dla pana Artura jednym ze źródeł informacji jest internet i media społecznościowe. Z telewizji i internetu wiedzę na temat kandydatów czerpie natomiast pan Ireneusz.
Mam już swojego kandydata, więc nie zwracam uwagi na inne banery. Kompletnie nie robią na mnie wrażenia
– powiedziała pani Barbara.
Eksperci przekonują jednak, że plakaty mają na nas wpływ tyle, że często działają poza świadomością.
Nawet na rynku komercyjnym nie odchodzi się od form reklamy zewnętrznej. Nie zdajemy sobie sprawy, jak głęboko bodźce zewnętrzne zapadają w sferę naszej nieświadomości. Wiadomo z badań nad psychologią zachowań konsumenckich, że wybieramy marki znane, których logotyp zajął określone miejsce w sferze naszej nieświadomości
– powiedział medioznawca profesor UWM Arkadiusz Dudziak.
Dziś o północy zaczyna się cisza wyborcza, co oznacza, że od tej pory nie można wieszać nowych plakatów wyborczych. Te powieszone wcześniej będą musiały zniknąć w ciągu miesiąca od dnia wyborów.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy