Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 1 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Jest decyzja ws. budowy S16. „To wariant nieakceptowalny”

Fot. P. Getka

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie oceniła, że realizacja drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk w wariancie inwestorskim spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego. – Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny – podała RDOŚ w Olsztynie.

GDDKiA w Olsztynie ubiega się o wydanie decyzji środowiskowej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Olsztynie dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ek. Taka decyzja jest niezbędna do wydania pozwolenia na realizację inwestycji.

W trakcie prowadzonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie procedury oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk, zidentyfikowano obszar Natura 2000, na który inwestycja, zaplanowana przez inwestora według wariantu B, będzie wywierać znacząco negatywny wpływ. Jest to obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo, powołany dla ochrony bardzo rzadkiej i zagrożonej wyginięciem populacji żółwia błotnego

– wskazała Justyna Januszewicz, rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie.

Urzędnicy RDOŚ w Olsztynie wyjaśnili, że „z analizy złożonej dokumentacji wynika, że realizacja drogi w wariancie inwestorskim spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego i obejmie znaczną część jego populacji”.

Zniszczeniu może ulec niemal połowa najważniejszych miejsc stałego występowania, miejsca hibernacji, potencjalne lęgowiska i szlaki przemieszczania się tego gatunku. Już sama budowa drogi spowoduje trwałą i niekorzystną modyfikację warunków środowiska negatywnie wpływającą na bytowanie żółwia błotnego. Realizacja inwestycji w wariancie proponowanym przez inwestora wpłynie znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo. Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny

– dodała rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie.

Podkreśliła, że w raporcie o oddziaływaniu na środowisko został wskazany wariant alternatywny, tj. wariant C, przesunięty na północ, który nie oddziałuje znacząco negatywnie na obszar Natura 2000. Jest to wariant wskazany przez inwestora jako wariant możliwy do realizacji w przypadku braku możliwości realizacji wariantu inwestorskiego.

W związku z tym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wystąpił do inwestora z zapytaniem, czy wyraża zgodę na realizację inwestycji w racjonalnym wariancie alternatywnym wskazanym w raporcie o oddziaływaniu na środowisko. Przepis prawa przewiduje, że jeśli inwestor nie przychyli się do tej propozycji, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie odmówi zgody na realizację przedsięwzięcia.

Zaznaczam, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie nie jest przeciwny budowie drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk. Niemniej jednak realizacja inwestycji nie może wpływać znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 i powinna zostać zaplanowana tak, aby straty w środowisku były jak najmniejsze

– podkreśliła.

Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie Karol Głębocki powiedział, że Dyrekcja musi się zapoznać z uzasadnieniem RDOŚ dot. S16; ma na to 30 dni.

Droga nr 16 łączy zachodnią część regionu Warmii i Mazur ze wschodnią. Jest nazywana kręgosłupem województwa. W ostatnich latach zmodernizowany został odcinek od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa. Odcinek od Borek do Mrągowa jest modernizowany i zostanie oddany do użytku w połowie przyszłego roku. Obecnie trwają zabiegi, by przebudową objąć odcinek Mrągowo-Orzysz-Ełk.

To wąska, pełna zakrętów droga, z poboczami obsadzonymi drzewami, biegnąca blisko zabudowań. Drogowcy opracowali przebieg trasy w trzech wariantach. Największe kontrowersje wzbudził odcinek między Mrągowem a Woźnicami koło Mikołajek, ponieważ z uwagi na jeziora teren jest trudny.

Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowała do dalszej realizacji wariant B przebiegu drogi ekspresowej 16 od Mrągowa do Ełku.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

Autor: A. Libudzka (PAP)/M. Kwiatkowska
Redakcja: K. Ośko