“Kaczmarski – 4 pory niepokoju” doceniony na festiwalu w Kaliningradzie
Robert Talarczyk, reżyser spektaklu “Kaczmarski – 4 pory niepokoju” wystawiony przez Teatr im. Aleksandra Sewruka z Elbląga został wyróżniony nagrodą za najlepszą reżyserię podczas w Kaliningradzie.
Festiwal został zorganizowany w Roku Teatru w Rosji przez Kaliningradzki Obwodowy Teatr Dramatyczny.
Reżyser w jednym z wywiadów mówił o tej realizacji następująco:
W tytule przedstawienia i w samym spektaklu, pojawia się jedna z bardziej enigmatycznych piosenek napisanych przez Jacka Kaczmarskiego. Wiele osób kompletnie nie wie, o co w tym utworze chodzi. My wyszliśmy z założenia, że również nie do końca wiemy, ale spróbujemy pójść własnymi drogami i odkryć to, co Kaczmarski chciał w niej opowiedzieć. Są w tym spektaklu oczywiście również te bardziej znane utwory barda, jak “Obława” czy “Autoportret Witkacego”, ale to nie będzie greatest hits. To historia, która ma swój początek, koniec, jest opowieścią utkaną z kilku części. To spektakl, w sposób niedosłowny i symboliczny, również trochę o samym Kaczmarskim, szczególnie o ostatnich latach jego życia. To spektakl bardzo aktorski, mocno plastyczny, ruchowy. Ta czwórka to fantastyczni aktorzy. Znakomicie śpiewają, ale są również plastycznie, ruchowo rozwinięci. Wspólnie z choreografem Jakubem Lewandowskim tworzymy taką opowieść, w której ważne jest słowo, muzyka, ale również ciało i działanie w zespole. To może być zaskakujące dla widzów, którzy kojarzą Kaczmarskiego z gitarą, z rozciągniętymi swetrami. Aranżacje Hadriana Filipa Tabęckiego również są nieco inne od tego, do czego są widzowie przyzwyczajeni. To samo jest ze światem plastycznym, który tworzy Adrianna Gołębiewska. To będzie przestrzeń poetycka, w której pojawią się elementy z ostatnich lat życia Kaczmarskiego, gdy przestał śpiewać, a jego wrażliwość była mocno podrażniona.
W festiwalu “Baszta” w Kaliningradzie oprócz elbląskiego Teatru brały udział m.in. teatry z Kaliningradu (Kaliningradzki Teatr Lalek, Kaliningradzki Teatr Dramatyczny), dwa teatry z Moskwy m.in. Teatralne Laboratorium “Pusta Przestrzeń”, a także Teatr Dramatyczny Akhmeteli z Tbilisi (Gruzja) czy Republikański Teatr Białoruskiej Dramaturgii w Mińsku (Białoruś).
Źródło: Dorota Sianożęcka, Teatr im. A. Sewruka w Elblągu