Olsztyn, Elbląg, Ełk, Polecane, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Region, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo
Miasta stawiają na transport zeroemisyjny
Warmińsko-mazurskie miasta deklarują, że chcą rozwijać transport zeroemisyjny. W regionie przybędzie m.in. autobusów elektrycznych.
Ustawa o elektromobilności z 2018 r. zobowiązuje administrację publiczną do powiększania floty transportowej o rozwiązania zeroemisyjne. Od 2028 r. samorządy, które liczą co najmniej 50 tys. mieszkańców, będą musiały używać minimum 30% pojazdów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem.
Zmiany napędzają także przepisy unijne. W przypadku transportu publicznego Komisja Europejska proponuje, aby wszystkie wprowadzane od 2030 r. do użytku autobusy miejskie były zeroemisyjne. Celem przepisów jest ograniczenie do 2040 r. emisji CO2 pojazdów ciężkich o 40%. Jak podaje branżowy portal elektromobilni.pl, w ubiegłym roku liczba rejestracji nowych elektrycznych autobusów w Unii Europejskiej wzrosła o 39%, osiągając 5166 sztuk. Dziennikarze portalu podają, że przekłada się to na prawie 16% udziału w rynku, a wzrost był napędzany przede wszystkim przez Hiszpanię (269,7% więcej), Włochy (253,4%) i Niemcy (29,3%).
W jednym z artykułów na portalu elektromobilni.pl czytamy, że również Polska osiągnęła istotne wyniki na rynku elektrycznych autobusów. W 2023 e-autobusy stanowiły 19,6% rynku, co przełożyło się na 357 zarejestrowanych pojazdów. To wzrost o 176,6% w porównaniu z rokiem 2022. Według Licznika Elektromobilności, sumarycznie, na koniec ubiegłego roku, park autobusów elektrycznych liczył 1179 sztuk.
Na zeroemisyjne autobusy od niedawna stawia Lidzbark Warmiński.
Myślę, że to opłaca się wszystkim. Uważam, że w małych miasteczkach transport zbiorowy powinien być po pierwsze bezpłatny, a po drugie ekologiczny. Nam udało się pozyskać pieniądze z elektromobilności z Unii Europejskiej
– mówił na antenie Radia Olsztyn burmistrz Lidzbarka Warmińskiego Jacek Wiśniowski.
Jak na razie w Lidzbarku Warmińskim flota jest nieduża, ale w stu procentach zeroemisyjna. Z kolei Olsztyn chce kupić 20 elektrycznych autobusów zeroemisyjnych, 6 nowych tramwajów, a także przebudować szereg pętli autobusowych. Ważnym elementem projektu „poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie” (z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej) będzie rozbudowa zajezdni autobusowej przy al. Sikorskiego.
To jest kierunek, w którym dzisiaj muszą rozwijać się miasta. Miasta, które są aspirujące i chcą być wielkomiejskie. To nieodwołalny kierunek
– mówił w czerwcu prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
W Elblągu planów tworzenia floty autobusów elektrycznych nie ma. Już trzy lata temu ówczesny prezydent Witold Wróblewski wskazywał, że elbląski system komunikacji autobusowej oparty jest na pełnym outsourcingu usług, a aktualne umowy z przewoźnikami autobusowymi obowiązują do 2027 roku. Elbląg chce natomiast inwestować w tramwaje i składa wniosek do programu Polska Wschodnia. Chodzi o przebudowę istniejących torowisk i zakup 10 nowych pojazdów.
Miejski Zakład Komunikacji w Ełku ma natomiast cztery zeroemisyjne pojazdy.
Jesteśmy na początku drogi uzupełniania taboru komunikacyjnego o samochody zeroemisyjne. Od jakiegoś czasu w mieście funkcjonowały autobusy hybrydowe. Teraz flotę uzupełniamy o nowoczesne autobusy elektryczne. Zapewniają pasażerom komfort podróży i są wyposażone w system informacji pasażerskiej
– powiedział wiceprezydent miasta Mirosław Hołubowicz.
Jednak to wciąż autobusy napędzane silnikiem Diesla stanowią prawie 80 proc. pojazdów we flotach polskich samorządów. Jak wskazuje Bank Gospodarstwa Krajowego, w transport zeroemisyjny samorządy inwestują łącznie co najmniej 1,5 mld zł. To jednak nie wystarczy, aby do 2028 roku osiągnąć wymagany ustawą 30% próg zeroemisyjnych pojazdów we flocie. Według szacunków BGK ten cel w wyznaczonym terminie uda się osiągnąć tylko 36% samorządów.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: M. Lewiński
Redakcja: K. Ośko