Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 15 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Na przekopie Mierzei Wiślanej rozpoczęto pogłębianie kanału. „Sprowadziliśmy najnowocześniejszy sprzęt w Europie”

Przekop Mierzei Wiślanej. Fot. NDI/BESIX

Kanał żeglugowy połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym – poinformował Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem przedsięwzięcia.

Jak podała rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w lipcu prace na przekopie były realizowane zgodnie z harmonogramem. Zakończono zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego.

Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W części południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych

– poinformowała Kierzkowska i dodała, że dzięki temu można było przystąpić do pogłębiania kanału..

W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę – jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce. W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego

– powiedział cytowany w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin.

Ponieważ od miesiąca gotowy jest most południowy, trwają prace przy budowie mostu północnego. Wykonano m.in. jego stalową konstrukcję. Dzięki obu mostom w czasie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu samochodowego.

W czasie lipcowych upałów na budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną skupiono się na pracach wykonywanych na lądzie: zakończono prace kafarowe na falochronie wschodnim. Na sztucznej wyspie, która ma się stać ptasim azylem, wykonywano prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych.

Zamontowano już ponad połowę, czyli 715 ściągów. Trwają prace związane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach, to 20 procent zaplanowanego zakresu

– podała rzecznik Urzędu Morskiego w komunikacie.

W ostatnim czasie zakończono także budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.

Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 roku.

 

Autor: J. Kiewisz-Wojciechowska (PAP)
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy