Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: -1 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Od niedzieli nowy rozkład jazdy. Na tory wraca wiele ważnych połączeń

Fot. M. Kwiatkowska

Po przeszło 20 latach do Olsztyna znowu można dojechać pociągiem z Ostrołęki. Wracają połączenia kolejowe także do północnej części województwa warmińsko-mazurskiego m.in. do Braniewa.

To efekt prac zrealizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za łączną kwotę ponad 460 milionów złotych – poinformował podczas briefingu na stacji w Olsztynie prezes zarządu spółki Ireneusz Merchel.

Konsekwentnie przygotowujemy linię z Olsztyna do Braniewa dla wygodnych podróży koleją oraz sprawnego przewozu towarów. Realizacja prac modernizacyjnych i remontowych na linii Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szymany pozwoliła na przywrócenie połączeń kolejowych między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim. To także alternatywne połączenie do Ełku, co będzie mieć istotne znaczenie w czasie planowanych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. To kolejne trasy w regionie, które zachęcają do korzystania z najbardziej ekologicznego środka transportu

– powiedział prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z Olsztyna na północ regionu

Na linii nr 221, na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z przebudowanych wyższych peronów na stacjach Olsztyn Gutkowo i Dobre Miasto oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna.

Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowane są wygodne pochylnie. Zamontowano ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz oświetlenie. Wymieniono 27 kilometrów toru, przebudowano lub wyremontowano 40 obiektów inżynieryjnych: 6 wiaduktów kolejowych, 33 przepusty oraz 1 most.

Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno wymieniono tor na długości 40 kilometrów oraz wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych – przepustów, wiaduktów i mostów. Jest nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety, który zwiększy dostęp mieszkańców do kolei. Przebudowano perony w Bzowcu, Rogiedlach, Lubominie i Henrykowie. W grudniu tego roku zakończono prace przy wymianie toru na odcinku Pieniężno – Braniewo.

Po pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo.

Prace o wartości ponad 222 milionów złotych netto w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn – Gutkowo – Dobre Miasto” są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przebudowa odcinka Dobre Miasto – Braniewo za około 240 miliony złotych zrealizowana została ze środków budżetowych PLK S.A.

Z Mazowsza koleją do Olsztyna

Od 10 grudnia dzięki pracom remontowym na linii nr 35 podróżni wsiądą do pociągów z naprawionych peronów w Wielbarku i Jesionowcu, na których zamontowano wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie z oprawami LED. Sprawne i bezpieczne podróże pociągiem zapewniła regulacja toru na długości 21 kilometrów, wymiana podkładów oraz remont 5 mostów i przepustów. Po wymianie nawierzchni na 17 przejazdach kolejowo-drogowych kierowcy przejeżdżają przez tory sprawniej.

Zakończenie całości prac planowane jest w styczniu 2024 roku. Pociągi pojadą z prędkością do 60 km/h, a po uzyskaniu wymaganych pozwoleń do 80 km/h. Wartość wszystkich prac wynosi ponad 45 milionów złotych netto ze środków budżetowych PLK S.A.

Pociągi na przywróconych trasach będą kursowały od grudnia.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

Fot. M. Kwiatkowska

Fot. M. Kwiatkowska

Autor: M. Kwiatkowska/informacja prasowa PKP PLK S.A.
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy/A. Niebojewska