Port w Elblągu czeka na Hydrograf 17. Zastąpi wysłużoną 60-letnią jednostkę do obsługi oznakowania nawigacyjnego
Hydrograf 17 – tak nazywa się nowa jednostka, która już niebawem zastąpi Hydrografa 7. To specjalistyczny statek zajmujący się obsługą oznakowania nawigacyjnego na Zalewie Wiślanym.
Jego właścicielem jest Urząd Morski w Gdyni, a portem macierzystym Elbląg. Jest to jednostka stalowej konstrukcji o długości 24 m i szerokości ponad 6 m. Będą na nim pracować 3 osoby z załogi i 7 pracowników obsługi.
Nowy statek zastąpi już wysłużoną, 60-letnią jednostkę. Nowy Hydrograf jest nowoczesny i ma większe możliwości niż poprzednik. Dzięki większej powierzchni pokładu oraz mocniejszemu dźwigowi będzie możliwa sprawna obsługa oznakowania nawigacyjnego.
Jak spodziewa się Urząd Morski – jego liczba i jakość w związku z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, ulegnie wkrótce radykalnemu zwiększeniu. Przewidywany rejon pracy statku hydrograficznego to nie tylko sam Zalew, ale też żegluga przybrzeżna do 12 mil morskich od brzegu.
Hydrograf 17 został wybudowany w stoczni w Finlandii. Kosztował 18 mln złotych. Obecnie trwa jego odbiór. Do wtorku będzie stał w Gdyni, a potem przypłynie do Elbląga.
Autor: M. Stankiewicz
Redakcja: A. Chmielewska