Rozpoczęły się pierwsze prace przed przekopem Mierzei Wiślanej. Na początku teren sprawdzili archeolodzy
Ruszyły pierwsze prace przygotowawcze przed budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – informuje Urząd Morski w Gdyni. Miejsce inwestycji w Nowym Świecie już sprawdzili archeolodzy. Teraz geolodzy sprawdzą m.in. czy są tam złoża bursztynu.
A od dziś można już składać wnioski do aneksu środowiskowego. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie czeka na uwagi do 3 listopada.
Jak zwykle, teren przyszłej budowy zbadali archeolodzy. Teraz przejęły go inne ekipy badaczy.
– Prowadzimy wstępne poglądowe wyznaczenie krawędzi przekopu – wyjaśnia Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni.
Będą również badania ferromagnetyczne. Są to badania na wodach Zalewu Wiślanego, na trasie planowanego toru podejściowego do portu Elbląg. Polegają one na zlokalizowaniu obiektów metalowych, jak np. potencjalne niewybuchy
– dodaje Magdalena Kierzkowska.
Raporty ze wszystkich działań mają być gotowe do końca listopada.
Projekt jest gotowy, kolejnym krokiem jest pozwolenie na budowę. Kanał powstać do 2022 roku za 880 mln zł – ta suma ma w całości pochodzić z budżetu państwa. 16 października do Elbląga przyjedzie Minister Gospodarki Morskiej Marek Gróbarczyk. Częścią jego wizyty ma być wyjazd do Nowego Światu.
Z kolei Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie rozpoczęła społeczne konsultacje w sprawie aneksu do raportu środowiskowego dotyczącego budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Dokumenty uzupełniają wcześniejsze badania.
Uwagi może zgłaszać każdy zainteresowany bezpośrednio w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie, pisemnie lub mailem. Raport oddziaływania na środowisko jest niezbędnym elementem każdej inwestycji, która powstanie w miejscach szczególnie chronionych przyrodniczo – tłumaczy dyrektor RDOŚ Agata Moździerz. Ten, który powstał wcześniej został uzupełniony o dane przyrodnicze, techniczne i minimalizację skutków inwestycji.
To kolejne już konsultacje środowiskowe dotyczące budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i portami na jego południowym brzegu. Inwestycja będzie realizowana na obszarze Natura 2000.
Posłuchaj relacji Miry Stankiewicz
Autor: M. Stankiewicz
Redakcja: A. Dybcio