Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 5 °C pogoda dziś
JUTRO: 6 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

W listopadzie rozpocznie się przekopywanie Mierzei Wiślanej pod budowę nowego kanału

Kanał Żeglugowy Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Fot. Materiały prasowe

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło datę rozpoczęcia prac budowlanych przy przekopie Mierzei Wiślanej.

Prace ruszą późną jesienią, po sezonie lęgowym ptaków, gdy zostanie wyłoniony wykonawca. Jak donosi portal twoja.pogoda.pl pierwsi na miejscu pojawią się geodeci. Ich zadaniem będzie wyznaczenie dokładnego przebiegu przyszłego kanału. Później teren zostanie ogrodzony i wkroczą pilarze, do których będzie należeć wycinka lasu. Pierwsza łopata pod budowę ma zostać wbita w listopadzie.

Dziś statki wypływające z Elbląga aby dostać się na otwarte wody Morza Bałtyckiego muszą pokonać 60 kilometrów. Kanał skróci ten dystans do zaledwie 17 kilometrów. Przekopanie Mierzei Wiślanej pozwoli Polsce uniezależnić się od Rosji. Teraz statki muszą przepływać przez rosyjską Cieśninę Piławską na wysokości miasta Bałtyjsk, co uniemożliwia wpływanie na polskie wody terytorialne obcych jednostek z transportem.

Po budowie kanału z wód Bałtyku do Elbląga będzie mogło docierać dużo więcej statków z ładunkiem, dzięki czemu rozwinie się miejscowy port. Obecnie w elbląskim porcie masa przeładunków wynosi 200 tysięcy ton rocznie. Dla porównania w porcie w Gdańsku masa przeładunków jest niemal 160 razy większa.

Zdjęcie satelitarne Mierzei Wiślanej

Kanał będzie miał też znaczenie wojskowe, ponieważ statki marynarki wojennej będą mogły bez problemów wypływać na otwarte morze. Dotychczas było to albo niemożliwe, albo uzależnione od zgody Rosjan, a od pewnego czasu sytuacja geopolityczna diametralnie się zmieniła – zauważa portal twoja.pogoda.pl.

Kanał Żeglugowy Nowy Świat powstanie między wioskami rybackimi Przebrno i Skowronki. Zgodnie z założeniami projektu ma mieć 1,3 kilometra długości, do 80 metrów szerokości i 5,5 metra głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 metrów i szerokości 20 metrów. Jego budowa ma pochłonąć około 880 milionów złotych, zaś roczne utrzymanie infrastruktury kanału ma kosztować około 3 milionów złotych.

Budowa kanału będzie też związana z przebudową mostu w Nowakowie z mostu pontonowego na wysokowodny. Obecnie most przy wysokim poziomie rzeki Elbląg nie jest rozszczepiany, a to uniemożliwia żeglugę. Budowa nowego mostu otworzy dostęp do terenów inwestycyjnych znajdujących się w okolicach Elbląga i poprawi dostęp do portu. Tym samym zlikwidowane zostanie wąskie gardło na rzece Elbląg.

Kanał Żeglugowy Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Fot. Materiały prasowe.

Redakcja: B.Świerkowska-Chromy za twoja.pogoda.pl