Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: -1 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Jest termin zakończenia budowy najbardziej wyczekiwanej inwestycji

Fot. P. Getka

Zakończenie prac przy budowie nowego dworca PKP Olsztyn Główny planowane jest w pierwszych miesiącach 2024 roku – poinformował Bartłomiej Sarna z PKP S.A. Nowy dworzec to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur.

Jak poinformował Bartłomiej Sarna z wydziału współpracy z mediami PKP S.A., obecnie na placu budowy dworca Olsztyn Główny finalizowane są prace związane z wykonaniem poszycia dachowego. Układana jest warstwa izolacyjna oraz wierzchnia pokrycia dachowego.

Kontynuowane są roboty przy montażu szklanej elewacji budynku dworca od strony peronów. Rozpoczęliśmy również montaż elewacji na bokach budynku. Wewnątrz trwają prace tynkarskie oraz związane z wykonaniem posadzek cementowych

– wymienił.

W najbliższym czasie planowany jest montaż wind i schodów ruchomych. Na zewnątrz prowadzone są natomiast roboty ziemne, a także żelbetowe przy wykonaniu pochylni prowadzącej z placu w kierunku tunelu na perony. PKP planuje zakończyć prace przy budowie nowego dworca Olsztyn Główny w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971.

Jak podało biuro prasowe PKP S.A., budowa nowego obiektu ma na celu wyeksponowanie nowoczesnego w formie i bryle budynku dworca oraz stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej przed nim, w formie placu miejskiego z dobrym połączeniem z innymi środkami transportu. Ważnym elementem inwestycji jest budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami. Pozwoli on połączyć dwie części miasta, dotychczas rozdzielone torami.

Nowy budynek dworca jest wznoszony na planie trapezu. Na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Długość elewacji od strony peronów wyniesie około 73 metrów, natomiast szerokość pod dachem – blisko 29 metrów. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 metrów wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta wystającym poza jej obrys dachem.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln zł brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A., a dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.

Fot. P. Getka

Fot. P. Getka

Fot. P. Getka

Fot. P. Getka

Fot. P. Getka

 

Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy