Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 23 °C pogoda dziś
JUTRO: 24 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Ministerstwo Infrastruktury prostuje informacje nt. finansowania portu w Elblągu

Fot. P. Getka

Czy rząd zmienił zdanie w sprawie finansowania portu w Elblągu? Taka sugestia pojawiła się w dzienniku „Rzeczpospolita”.

Ta informacja zelektryzowała osoby zainteresowane portem w Elblągu – „Rzeczpospolita” podała, że Skarb Państwa zamierza sfinansować pogłębienia ostatnich 900 metrów drogi wodnej do portu w Elblągu. Dotychczas przedstawiciele rządu twierdzili, że to zadanie powinien wykonać samorząd, władze Elbląga przekonywały natomiast, że rząd. Informacje dziennika sugerowały więc znaczącą zmianę podejścia rządu.

Szymon Huptyś z Ministerstwa Infrastruktury prostuje jednak te informacje.

Zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich poniesienie kosztów modernizacji tego odcinka nie leży po stronie administracji państwowej, lecz podmiotu zarządzającego portem

– wyjaśnił.

Nie zmienia się również podejście władz Elbląga. Dyrektor portu Arkadiusz Zgliński przekonywał, że pogłębieniem ostatnich 900 metrów powinien zająć się rząd.

Ani miasto, ani zarząd portu Elbląg nie został właścicielem żadnego odcinka rzeki w granicach portu, czyli rzeka nadal należy do Skarbu Państwa, a to zadanie powinien wykonać właściciel

– stwierdził.

Skąd więc całe zamieszanie? Powodem jest publikacja projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania portu w Elblągu. W dokumencie tym nie ma jednak mowy o wykonaniu przez państwo konkretnych inwestycji – jest to jedynie określenie, co na danym obszarze jest dozwolone.

Aktualnie dla wód portu w Elblągu nie obowiązuje żaden plan zagospodarowania przestrzennego. Tę kwestię należy uregulować i to jest cel tego dokumentu

– wyjaśnia Szymon Huptyś.

Plan określa, jakie funkcje mogą być realizowane w porcie – to transport, działalność sportowo-rekreacyjna czy prowadzenie marin. W projekcie dokumentu jest też mowa o tym, gdzie nie należy rozbudowywać infrastruktury technicznej, np. sieci energetycznych, by nie przeszkadzały w żegludze.

Posłuchaj wypowiedź

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy/M. Rutynowski