Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 5 °C pogoda dziś
JUTRO: 10 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Mniej osób niż rok temu planuje oszczędzać na świątecznych wydatkach

Na zakupy wielkanocne 47,5 proc. konsumentów planuje wydać mniej niż w zeszłym roku. To wynik o ponad 20 punktów procentowych niższy niż w 2023 roku – poinformowali autorzy opublikowanego we wtorek raportu „Świąteczne zakupy Polaków 2024”.

Rok temu 67,7 proc. kupujących planowało ograniczyć wydatki, w porównaniu do zakupów w 2022 roku – wynika z danych przedstawionych w raporcie przygotowanym przez Grupę Blix. 31 proc. ankietowanych nie chce zmniejszać świątecznych wydatków w stosunku do ubiegłorocznych. W ankiecie przeprowadzonej rok temu odsetek ten wyniósł 18,3 proc.

Zdaniem Krzysztofa Łuczaka z Grupy Blix na zmniejszenie skłonności konsumentów do oszczędzania na świątecznych zakupach wpływ ma niższa inflacja i zwiększenie siły nabywczej ludności.

W związku z tym, że ceny produktów i usług względem wcześniejszego roku nie rosną tak szybko, konsumentom łatwiej jest utrzymać swoje wydatki na stabilnym poziomie. Po drugie zwiększyła się siła nabywcza osób, które zyskały na wzroście płacy minimalnej o 17,7 proc. i podniesieniu świadczenia wychowawczego z 500 zł do 800 zł

– wskazał.

Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix zauważył z kolei, że stabilizacja cen energii i produktów rolnych ograniczyła podwyżki. Jak wskazał, niebagatelną rolę odgrywa też nasilona konkurencja między sieciami handlowymi.

Prowadzi to do zwiększonej liczby promocji i ofert specjalnych, na przykład bonów rabatowych czy kuponów. To z kolei może zachęcać konsumentów do większych zakupów

– poinformował.

Z raportu wynika, że 17,2 proc. konsumentów nie było zdecydowanych, czy ograniczy wydatki na zakupy świąteczne. Rok temu odpowiedziało tak 12,9 proc. ankietowanych. Dla 4,3 proc. respondentów kwestia ta nie ma znaczenia. W ubiegłym roku takiej odpowiedzi udzieliło 1,1 proc. badanych.

Jak wytłumaczył Krzysztof Łuczak, niektórzy nie mają jeszcze ustalonych konkretnych planów na święta, inni zaś dopiero analizują ofertę handlową. Niektórzy konsumenci spodziewają się, że w ostatnim tygodniu przed Wielkanocą sklepy mogą zaoferować najatrakcyjniejsze rabaty.

Ci klienci czekają na najlepsze okazje i inspiracje zakupowe, pochodzące z gazetek lub reklam. I faktycznie nie wiedzą, ile ostatecznie wydadzą. Natomiast to, że obecnie więcej osób nie interesuje się tym tematem, może wynikać z tego, że sytuacja finansowa Polaków uległa poprawie, w porównaniu z poprzednim rokiem

– dodał Łuczak.

23,7 proc. konsumentów zdecydowanych na ograniczenie tegorocznych wydatków chce je obniżyć o 15-20 proc. względem zeszłorocznych. Rok temu ten przedział wskazało 22,1 proc. Natomiast 23,5 proc. badanych wskazało oszczędności na poziomie 10-15 proc., rok wcześniej było ich 17,7 proc. Ograniczenie wydatków o 20-30 proc. zapowiedziało 16,7 proc., rok temu odpowiednio – 17,5 proc. Niezdecydowani w tym względzie stanowili 13,3 proc. badanych, podczas gdy rok temu było ich 17,8 proc.

Badanie zostało przeprowadzone na początku marca br. metodą wywiadów internetowych na próbie 1294 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.

Redakcja: M. Rutynowski za PAP