Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Działdowo, Aktualności, Giżycko, Aplikacja mobilna, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Radio Elbląg, Nowe Miasto Lub., Olecko, Ostróda, Pisz, Szczytno, Region, Węgorzewo, Regiony
Rządowe wsparcie dla połączeń autobusowych. „Transport publiczny musi być rozwijany”
Są pieniądze na połączenia autobusowe w naszym regionie. Wojewoda podpisał umowy z przedstawicielami poszczególnych samorządów województwa warmińsko-mazurskiego. Chodzi o rządowy Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych na rok 2025.
Łączna kwota wsparcia dla województwa wynosi ponad 64 mln zł. Największą dotację otrzymał powiat olsztyński i jego gminy – łącznie 15,3 mln zł na rozwój transportu publicznego. Wysokie dofinansowanie trafiło także do: powiatu ostródzkiego (5,6 mln zł), gminy Bartoszyce (5,5 mln zł), gmin Olecko i Kowale Oleckie (łącznie 4,07 mln zł) i do Urzędu Marszałkowskiego (5,5 mln zł).
Wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król podkreślił wagę inwestycji w transport publiczny.
Transport publiczny, do którego musimy wrócić, musi być rozwijany, ponieważ pojawiła się dyskomunikacja na terenach wiejskich. Naszym celem jest ułatwienie mieszkańcom dostępu do szkół, urzędów i placówek zdrowia
– powiedział wojewoda.
Starosta kętrzyński Michał Kochanowski zwrócił uwagę na konieczność likwidacji tzw. białych plam transportowych.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to doskonałe narzędzie, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do transportu tam, gdzie wcześniej go brakowało
– mówił.
Mamy już doświadczenie wieloletnie w organizacji transportu. Obsługujemy 14 linii, a miesięcznie sprzedajemy ponad 20 tysięcy biletów na trasie do Olsztyna
– dodał w rozmowie z Radiem Olsztyn burmistrz Biskupca Kamil Kozłowski.
Z kolei wójt gminy Stawiguda Michał Kontraktowicz skomentował fakt kontynuowania programu wymyślonego przez poprzedni rząd.
Te pomysły, które są dobre, należy kontynuować. A ten program jest naprawdę udany i warto go rozwijać
– podkreślił.
Burmistrz Pisza Dariusz Kiński zwrócił uwagę na znaczenie optymalizacji połączeń.
Transport jest coraz droższy, ceny są z roku na rok coraz wyższe, więc musimy tak dobierać te połączenia, żeby służyły zarówno młodzieży szkolnej, jak i mieszkańcom
– powiedział.
Krzysztof Szulborski, burmistrz Miłakowa, podkreślił znaczenie organizacji transportu w trudno dostępnych miejscowościach.
U nas jest piękna linia taka szufladowa – kończy się droga i trzeba wrócić. Takie trasy, jak Polkajny-Klugajny, wymagają specjalnego podejścia do organizacji transportu, ale są niezbędne dla lokalnych społeczności
– wyjaśnił.
Organizacja połączeń autobusowych w regionie zazwyczaj opiera się na modelu, w którym świadczenie usług transportowych powierzane jest prywatnym przewoźnikom. Jedynie sporadycznie gminy lub powiaty dysponują własnymi środkami transportu. Pomimo wprowadzanych usprawnień wciąż występują tzw. czarne plamy komunikacyjne, a rozkłady jazdy autobusów w niektórych miejscowościach pozostają nieskoordynowane z połączeniami kolejowymi.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: M. Lewiński
Redakcja: A. Niebojewska