Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna, Radio Elbląg, Regiony
Są opóźnienia w budowie toru wodnego do portu w Elblągu

Materiały prasowe Budimex SA
Trwa nowy przetarg na dokumentację dotyczącą budowy toru wodnego do portu w Elblągu. Inwestycja, która ma umożliwić wpływanie większych jednostek do portu w Elblągu, wciąż się opóźnia.
Na początku lutego unieważniono przetarg na dokumentację projektową przed pogłębieniem ostatniego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg. Urząd Morski w Gdyni tłumaczył tę decyzję błędami proceduralnymi oraz koniecznością ponownego oszacowania kosztów. Nowe postępowanie jest już w toku.
Powtórzenie tego przetargu wynika tylko i wyłącznie z faktu, że ceny, które zostały w tym postępowaniu przedstawione, wykraczały poza założenia Urzędu. Ponieważ kwota przekroczyła 140 tysięcy euro, ogłoszenie powinno pojawić się w biuletynie europejskim. Trzeba było zapewnić dodatkowe finansowanie i rozpocząć postępowanie od nowa.
– wyjaśniał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Zdaniem senatora Koalicji Obywatelskiej Jerzego Wcisły opóźnienia wynikają nie tylko z błędu w przetargu, ale przede wszystkim z braku odpowiedniej dokumentacji po rządach PiS.
Po poprzedniej władzy nie mamy dokumentacji na tor wodny, obrotnicę, a na ostatni kilometr tej drogi wodnej nie ma nawet badań środowiskowych. To sprawia, że inwestycja zamiast w 2022 roku zostanie ukończona dopiero w 2026 lub 2027 roku
– podkreślił senator.
Inaczej sytuację ocenił poseł PiS Robert Gontarz.
Tylko nie miejmy najmniejszych złudzeń. Te działania nie służą realizacji tej inwestycji, ale jej pozorowaniu. To rząd Prawa i Sprawiedliwości przekopał Mierzeję Wiślaną i uniezależnił wody terytorialne od wpływów Rosji. Tymczasem obecna władza jedynie ogłasza i odwołuje przetargi, a Elbląg wciąż czeka
– powiedział poseł.
Ostatni odcinek toru wodnego do portu w Elblągu ma mieć 900 metrów długości, 36 metrów szerokości i 5 metrów głębokości. Prace obejmują także budowę obrotnicy dla statków o długości do 100 metrów. Na razie jednak, mimo wcześniejszych założeń, droga wodna wciąż nie jest w pełni wykorzystywana przez transport towarowy, a z nowego szlaku korzystają głównie jednostki rekreacyjne.
Posłuchaj relacji
Autor: M. Lewiński
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy
Unieważniono przetarg dotyczący budowy toru wodnego do portu w Elblągu