Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 11 °C pogoda dziś
JUTRO: 8 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Spór o kształt olsztyńskiego dworca wciąż nierozstrzygnięty. „Projekty PKP i Retail Provider da się połączyć”

fot. Przemysław Getka

Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektonicza zapoznała się z propozycjami prezentowanymi przez PKP oraz przez spółkę Retail Provider, do której należy dworzec autobusowy.

Obie firmy prezentują różne koncepcje nowego dworca w Olsztynie. PKP ma projekt samodzielnego budynku, stojącego podobnie jak obecnie istniejący. Prywatna firma ma natomiast koncepcję Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, połączonego z częścią kolejową, ale część kolejowa miałaby być ustawiona inaczej, niż w projekcie PKP.

Do tego prywatna inwestycja miałaby częściowo wejść na grunty należące do kolei. Prezes Retail Provider Rafał Twarowski przekonuje, że jest to zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego oraz z wcześniejszymi ustaleniami, według których spółka miała odkupić grunt od PKP.

Nie da się stworzyć zintegrowanego centrum nie tworząc spójnego bytu architektonicznego, a co za tym idzie bez wchodzenia PKP na nasze nieruchomości lub naszego na ich

– przekonuje prezes Twarowski. Mówi też, że budowanie mniejszego obiektu, niepołączonego z dworcem kolejowym, byłoby mniej uzasadnione ekonomicznie.

Kolejarze odpowiadają natomiast, że ich prace projektowe są już na ukończeniu, podczas gdy Retail Provider ma dopiero wizję projektu. Widać też niechęć PKP do sprzedawania gruntów oraz do zmieniania ustawienia budynku dworca.

Widzimy możliwość połączenia nowego dworca kolejowego z inwestycją deweloperską, na tę chwilę trudno jednak odnieść nam się do koncepcji, której założeniami są po pierwsze zabudowa przez dewelopera także części terenu należącego do PKP, a po drugie obrócenie dworca kolejowego o 90 stopni

– mówi rzecznik PKP SA Michał Stilger.

Te wszystkie argumenty zostały zaprezentowane na posiedzeniu olsztyńskiej Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. To ciało doradcze prezydenta Olsztyna. Architekt Piotr Gadomski, jej przewodniczący uważa, że z czysto architektonicznego punktu widzenia koncepcje PKP i Retail Provider są możliwe do połączenia.

Nie mam wiedzy na temat wszystkich pól, na których inwestorzy prowadzą rozmowy. To pole prawne, organizacyjne, finansowe, czy księgowe. Między tymi warstwami jest warstwa urbanistyczno-architektoniczna. I na tej płaszczyźnie to się da zrobić

– mówi Piotr Gadomski. Swoje rekomendacje Komisja ma przedstawić prezydentowi Olsztyna w przyszłym tygodniu.

Posłuchaj relacji Andrzeja Piedziewicz

fot. Przemysław Getka

fot. Przemysław Getka

fot. Przemysław Getka

fot. Przemysław Getka

Autor: A.Piedziewicz
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy