Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 15 °C pogoda dziś
JUTRO: 24 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Wiceminister prostuje informację nt. pogłębienia rzeki Elbląg. „To nadinterpretacja moich słów”

Informacja o tym, że rząd zleci pogłębienie rzeki Elbląg do portu w tym mieście, była nadinterpretacją moich słów – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, odnosząc się do publikacji „Dziennika Gazeta Prawna”.

Jak podał dziennik powołując się na wiceministra infrastruktury Marek Gróbarczyka, rząd miałby zrealizować również te prace związane z przekopem przez Mierzeję Wiślaną, które polegają na pogłębieniu kilkuset metrów toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu.

Prostując tę informację, wiceszef resortu infrastruktury zaznaczył, że finansowanie ze strony rządu, dotyczy jedynie operatorów należących do Skarbu Państwa, którzy działają w porcie w Elblągu i podpiszą list intencyjny na modernizację nabrzeży. Zostaną im przekazane środki, które są zarezerwowane w kwocie 100 milionów złotych.

My nie jesteśmy władni w świetle wód wewnętrznych, portowych, realizować tego zadanie z budżetu państwa. Będzie to zrealizowane przez operatorów, a nie przez rząd, który nie może tego zrobić

– stwierdził wiceminister Gróbarczyk.

Trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów wodnej drogi kończącej się bezpośrednio w porcie w Elblągu.

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni. Z kolei resort infrastruktury i wspomniany urząd wskazują, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać 100 milionów złotych – w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie – i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września ubiegłego roku. Obecnie inwestor – Urząd Morski w Gdyni – oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Dzięki nim nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Nowy most obrotowy w Nowakowie. Fot. Urząd Morski w Gdyni

 

Autor: W Chromy za PAP
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy