Wręczono nagrody Festiwalu Dwa Teatry 2017
Słuchowisko „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego w reżyserii Dariusza Błaszczyka oraz spektakl „Posprzątane” Sarah Ruhl w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej zdobyły Grand Prix 17. Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie.
Twórcy słuchowiska „Lilla Weneda” podzielą między siebie nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych: za adaptację dla Dariusza Błaszczyka i Iwony Rusek; za reżyserię dla Dariusza Błaszczyka; za realizację akustyczną dla Pawła Szalińskiego; za realizację muzyki dla kompozytorów: Macieja Filipczuka, Michała Żaka i Jacka Hałasa oraz wykonawców: Barbary Songin, Katarzyny Timingeriu i Zofii Barańskiej. Słuchowisko zostało zrealizowane dla Programu Drugiego Polskiego Radia.
Wyróżniona też została nagrodą aktorską za rolę kobiecą Danuta Stenka odtwarzająca w słuchowisku okrutną królowę Lechitów – Gwinonę.
Nagrody radiowe
Radiowa Dwójka może cieszyć się z wielu nagród. Program 2 Polskiego Radia został też laureatem honorowej nagrody Festiwalu Dwa Teatry dla producenta słuchowisk. Słuchowisko Dwójki „Nie jestem wielbłądem” dostało nagrodę publiczności.
Nagrody im. Ireny i Tadeusza Byrskich za spektakl wykorzystujący potencjał miejscowego środowiska artystycznego dla twórców słuchowiska zgłoszonego przez Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia otrzymali: Jerzy Janusz Fąfara – autor słuchowiska ”A był wśród nich jeden Samarytanin” zgłoszonego przez Radio Rzeszów oraz Sylwester Woroniecki – autor i reżyser słuchowiska „Świadectwo – Piątka z Poznania” zgłoszonego przez Radio Merkury Poznań i Polskie Radio Szczecin. Słuchowisko ”Świadectwo – Piątka z Poznania”- opowiada o pięciu wychowankach Salezjańskiego Oratorium św. Jana Bosko w Poznaniu, którzy za działalność w Narodowej Organizacji Bojowej zostali aresztowani przez Niemców w 1940 roku i straceni dwa lata później w więzieniu w Dreźnie – mówi autor i reżyser słuchowiska Sylwester Woroniecki.
Nagrodę za reżyserię otrzymała Anna Wieczur-Bluszcz za słuchowisko „Lento rubato” Marka Kochana. Autor słuchowiska został natomiast uhonorowany nagrodą za scenariusz oryginalny. Jurorzy postanowili też przyznać pozregulaminowe wyróżnienie dla występującego w słuchowisku kompozytora Aleksandra Kościowa „za niekonwencjonalną obecność artystyczną w słuchowisku” – mówi autor słuchowiska Marek Kochan.
Nagrodę za scenariusz będący adaptacją otrzymał Andrzej Bart za scenariusz słuchowiska „Fabryka muchołapek” według własnej powieści. Pisarz podkreśla, że opowieść o Chaimie Rumkowskim, szefie łódzkiego getta, „chodziła za nim” od dziecka.
Nagrodę im. Janusza Hajduna za realizację akustyczną pięciu słuchowisk zgłoszonych do konkursu, otrzymał Andrzej Brzoska. W tym roku zrealizował on „Zwierzęcą zajadłość” Stanisława Barańczaka w reżyserii Tomasza Mana, „Tam, gdzie rosną poziomki” Ingmara Bergmana w reżyserii Mariusza Malca, „Nie jestem wielbłądem” Marcina Trońskiego w jego reżyserii, „Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Dariusza Błaszczyka i „Ten jeden moment przed świtem” Tomasza Macieja Trojanowskiego w reżyserii Waldemara Modestowicza. Andrzej Brzoska podkreśla, że top były bardzo różnorodne słuchowiska.
Jury za najlepszą rolę męską uznało kreację Stanisława Brudnego grającego Śmierć w słuchowisku „Ten jeden moment przed świtem” Tomasza Macieja – Trojanowskiego. Aktor podkreśla, że nietypowo potraktował te rolę.
Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą współczesności otrzymał Marcin Troński – autor i reżyser słuchowiska ”Nie jestem wielbłądem”. To opowieść o aktorze filmowym, teatralnym i radiowym Andrzeju Szalawskim. Niemal przez całe swoje zawodowe życie nosił piętno, którym historia naznaczyła go w czasie II Wojny Światowej. Autorem i reżyserem słuchowiska jest aktor Marcin Troński, który przywołuje nowe nieznane fakty z życia swojego oczyma.
W tegorocznym konkursie wzięło udział 26 realizacji radiowych oraz 13 telewizyjnych. Wśród słuchowisk radiowych o wyróżnienie ubiegało się słuchowisko Polskiego Radia Olsztyn pt. Sponsor autorstwa Wojciecha Jermakowa.
Po raz drugi na festiwalu odbył się także konkurs słuchowisk dla dzieci i młodzieży, w którym rywalizowało osiem utworów. Nagrodę otrzymało słuchowisko „Labirynt” Grzegorza Kasdepke w reżyserii Waldemara Modestowicza.
Nagrody telewizyjne
Jury spektakli telewizyjnych przyznało główną nagrodę twórcom spektaklu „Posprzątane” Sarah Ruhl: za reżyserię dla Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, za rolę Any dla Wiktorii Gorodeckiej, za rolę Matilde dla Dominiki Kluźniak, za rolę Virginii dla Aleksandry Koniecznej i za rolę Lane dla Agaty Kuleszy.
Spektakl otrzymał też oddzielne nagrody w kategorii zdjęcia dla Jana Holoubka; za scenografię dla Agnieszki Zawadowskiej i Krzysztofa Benedeka i za montaż dla Beaty Barciś. Piotr Adamczyk grający w spektaklu Charlesa otrzymał natomiast nagrodę aktorską za rolę męską.
Nagroda za reżyserię powędrowała do Wawrzyńca Kostrzewskiego – za spektakl „Listy z Rosji” Astolphe’a de Custine’a. Przedstawienie to otrzymało też Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności. Jurorzy docenili też grającego w spektaklu rolę Astolphe’a De Custine’a Piotra Adamczyka.
Nagrodę za oryginalny polski tekst dramatyczny za utwór „Narodziny Fryderyka Demuth” otrzymał Maciej Wojtyszko. Jury doceniło też Jana Englerta za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego „Śluby panieńskie”.
Nagrodę im. Janusza Hajduna za muzykę oryginalną do spektaklu „Totus Tuus”, w reżyserii Pawła Woldana otrzymał Andrzej Krauze. Za najlepszą aktorkę jurorzy uznali Joannę Szczepkowską doceniając jej grę w spektaklu „Goła Baba” w reżyserii aktorki.
Jury przyznało też trzy honorowe wyróżnienia aktorskie: za rolę kardynała Karola Wojtyły (Jana Pawła ll), w spektaklu „Totus Tuus” w reżyserii Pawła Woldana, dla Ireneusza Czopa, za rolę Jenny von Westphalen, w spektaklu „Narodziny Fryderyka Demuth” w reżyserii Macieja Wojtyszki, dla Dominiki Bednarczyk i za rolę Lipskiej, w spektaklu „Traktat o miłości”, w reżyserii Agaty Puszcz, dla Agnieszki Podsiadlik.
Wielkie Nagrody
Wcześniej wręczone zostały Wielkie Nagrody Festiwalu Dwa Teatry za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji.
W tym roku otrzymali je Ewa Dałkowska i Olgierd Łukaszewicz. Ewa Dałkowska zagrała w dziesiątkach słuchowisk, programach poetyckich i kabaretowych, w sumie to około 250 nagrań. Aktorka, dziękując za nagrodę, wyraziła nadzieję, że będzie ona inspiracją do dalszej pracy.
Olgierd Łukaszewicz przez cale lata był filarem radiowego teatru poezji oraz znakomitym interpretatorem prozy powieściowej. Stworzył dziesiątki ról w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia, zarówno w repertuarze klasycznym, jak i współczesnym. Aktor podkreślał, że w teatrze telewizyjnym potrzebni są prawdziwi artyści niezależnie od poglądów.
Ewa Dałkowska w 1994 roku została laureatką Ogólnopolskiego Rankingu Teatralnego Programu Trzeciego Polskiego Radia za rolę Matki w „Balladynie” Słowackiego. Na Festiwalu „Dwa Teatry” w 2005 roku wyróżniona została nagrodą aktorską za rolę kobiecą w słuchowisku „Matka i Lampart” w reżyserii radiowej Tomasza Mana. Olgierd Łukaszewicz jest laureatem Splendora Splendorów w 2011 roku – nagrody zespołu artystycznego Teatru Polskiego Radia.
IAR