Olsztyn, Elbląg, Ełk, Polecane, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Region, Ostróda, Pisz, Regiony, Szczytno, Węgorzewo
Czy kolejarze przygotowali się na sezon turystyczny? W pociągach brakuje miejsc dla rowerów
Duże zainteresowanie przewozem rowerów pociągami w regionie. To problem dla spółek kolejowych, bo w wagonach brakuje miejsc dla jednośladów.
Próba zakupu biletu na przewóz roweru pociągiem w granicach województwa warmińsko-mazurskiego często może zakończyć się fiaskiem. Szczególnie w przypadku weekendowych połączeń. Mocno ograniczoną liczbę miejsc dla jednośladów mają dwie największe spółki przewozowe: PKP Intercity i Polregio.
Przedstawiciele przewoźników przyznają, że zainteresowanie przewozem rowerów jest w sezonie turystycznym bardzo wysokie.
Najbardziej popularna wśród rowerzystów relacja to Olsztyn-Ełk przez Pisz. Jeszcze jakiś czas temu rowerzyści mogli dotrzeć do Ełku równie malowniczą i atrakcyjną turystycznie trasą przez Giżycko. Od dwóch lat trwa tam jednak modernizacja infrastruktury i ruch pociągów jest zawieszony, a przewoźnik wprowadził autobusową komunikację zastępczą, w której nie ma możliwości przewozu rowerów
– powiedziała Radiu Olsztyn Anna Nowak, rzecznik prasowy Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Polregio.
W autobusach szynowych spółki Polregio, które kursują po województwie warmińsko-mazurskim, są dwa lub trzy miejsca na rowery. W starych jednostkach elektrycznych typu EN57 mieści się od 10 do ok. 20 jednośladów. Z kolei te zmodernizowane zabierają po 4 sztuki.
W dwóch najpopularniejszych pociągach PKP Intercity, które przejeżdżają przez Warmińsko-Mazurskie, czyli w „Biebrzy” i „Rybaku”, są specjalne wagony do przewożenia rowerów. W każdym z nich mieści się po 6 jednośladów.
Niestety przewozy rowerowe koleją są w naszym regionie bardzo mocno ograniczone. Właśnie ze względu na pojemność składów. Może się też zdarzyć taka sytuacja, że do pociągu z rowerem nie wejdziemy, bo nie będzie w nim dla nas miejsca. Są województwa, które rozwiązały ten problem. Zrobiło to doskonale dolnośląskie. Mają taką trasę, na którą rowerzyści chętnie jeżdżą, czyli na Ślężę, dawną Sobótkę. Do pociągu, a konkretnie do szynobusa, dołączany jest wagon dla rowerów. To jedyne rozsądne rozwiązanie
– skomentował Marian Jurak, prezes warmińsko-mazurskiego oddziału PTTK.
Taki dodatkowy wagon spółka Polregio posiada. W tej chwili jednak z niego nie korzysta. Dlaczego?
Ze względu na trwający w Ełku remont stacji obrót zestawienia z wagonem zajmuje minimum 40 minut, co znacząco opóźnia powrót pociągu do Olsztyna
– dodała Anna Nowak. Polregio tych opóźnień chce uniknąć.
Mamy nadzieję, że w przyszłorocznym sezonie turystycznym i po zakończeniu prac remontowych uda nam się zapewnić lepsze możliwości podróżowania z rowerami
– podkreślała rzeczniczka Polregio.
Ponadto Urząd Marszałkowski negocjuje ze spółką istotną umowę.
Umówiliśmy się, że w 2025 roku zostaną na okres letni, od maja do września, dostawione dwa wagony, z których każdy przewiezie 28 rowerów. Nie mogę tego gwarantować w stu procentach, ponieważ jesteśmy w trakcie rozmów, ale zrobimy wszystko, żeby tak było
– powiedziała Radiu Olsztyn Katarzyna Sobiech, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Plany inwestycyjne ma także PKP Intercity.
Bardzo staramy się, by zwiększać liczbę wagonów, do których można zabierać rowery. Niedawno podpisaliśmy umowę na ponad 4 mld zł na zakup 300 nowych wagonów i w tej puli oczywiście będą też takie przeznaczone do przewożenia rowerów. Podkreślam, że w realizacji jest też umowa za kwotę ok. 1 mld zł na modernizację 95 wielofunkcyjnych wagonów combo, które umożliwiają przewożenie rowerów. Te zakupy i te modernizacje oznaczą, że będziemy mieli w dość niedługim czasie, możliwość zwiększenia liczby przewożonych rowerów w naszych pociągach
– zapewniał Maciej Dutkiewicz z PKP Intercity.
W województwie warmińsko-mazurskim jest ok. 3 tys. km tras rowerowych. Najpopularniejszymi są Mazurska Pętla Rowerowa i regionalny odcinek Green Velo.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: M. Lewiński
Redakcja: M. Rutynowski