Dlaczego filmowa klasyka wraca na duże ekrany? Rozmowa z Sebastianem Smolińskim
W Polsce coraz popularniejsze staje się wprowadzanie ponownie do kina klasyki kina. Dlaczego widzowie chcą oglądać na dużym ekranie takie dzieła jak „Czas Apokalipsy”, „Teksańska masakra piłą mechaniczną” czy „Lot nad kukułczym gniazdem”?
Łukasz Adamski rozmawia z krytykiem filmowym, amerykanistą i założycielem firmy Past Perfect Sebastianem Smolińskim.
Past Perfect zajmuje się wprowadzaniem na ekrany kin światowej klasyki. W najbliższych planach polscy widzowie zobaczą dwa arcydzieła Milosa Formana „Amadeusz” i „Lot nad kukułczym gniazdem”. Skąd moda, by na dużym ekranie oglądać takie kino, skoro można je znaleźć w serwisach streamingowych? Jak młodzi ludzie reagują na klasykę kina oglądaną w sposób inny niż są do tego przyzwyczajeni?
Porozmawiamy też o powrocie do sentymentów lat 80. i wspomnimy o… Donaldzie Trumpie oraz Alfredzie Hitchocku. Czy jego filmy powinny wrócić do kin?
Sebastian Smoliński – krytyk filmowy, amerykanista, popularyzator historii kina. Założyciel firmy Past Perfect zajmującej się dystrybucją klasyki filmowej. Współtwórca Timeless Film Festival Warsaw. Prowadzi rozmowy o starym kinie w Programie 2 Polskiego Radia oraz, wraz z Dianą Dąbrowską, podcast Rekonstrukcja cyfrowa TVP. Wraz z Michałem Oleszczykiem nagrywa anglojęzyczny podcast „Foreign Correspondents: Deeper into Hitchcock”.
Audycja Nasz Świat. Nasze Uniwersum w niedzielę o godzinie 10.10 na antenie Radia Olsztyn.
Posłuchaj audycji
Redakcja: M. Rutynowski