Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 19 °C pogoda dziś
JUTRO: 22 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Elektryczny napęd i monitoring. Kolejne prace modernizacyjne na Kanale Elbląskim

Kanał Elbląski

Jaz Miłomłyn na Kanale Elbląskim przejdzie modernizację. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku wybrał wykonawcę dokumentacji projektowej. To początek większych inwestycji, które mają poprawić bezpieczeństwo, funkcjonalność i atrakcyjność turystyczną unikalnego zabytku hydrotechniki.

Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą, co ma nastąpić w najbliższych dniach.

Celem przedsięwzięcia jest poprawa stanu technicznego jazu i wprowadzenie rozwiązań, które umożliwią jego dalszą bezpieczną eksploatację

– mówi Bogusław Pinkiewicz, rzecznik RZGW w Gdańsku.

Zakres prac obejmuje m.in. modernizację układu napędowego. Oprócz istniejącego napędu ręcznego zostanie zamontowany napęd elektryczny zasuw, a także system zdalnego sterowania i monitorowania pracy obiektu.

Jaz Miłomłyn, zbudowany w 1863 roku i remontowany w 1982 roku, jest jednym z kluczowych elementów gospodarowania wodą dla potrzeb żeglugi w systemie Jezior Warmińskich. Zrzut wód z Jezioraka do Drwęcy może się odbywać przez jaz Iława lub właśnie jaz Miłomłyn i dalej przez Jezioro Drwęckie oraz jaz Samborowo.

Modernizacja jazu to część szeroko zakrojonych planów inwestycyjnych na Kanale Elbląskim o wartości ponad 280 mln zł, które mają być realizowane w latach 2026–2029. Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku planuje te działania w partnerstwie ze Związkiem Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Dofinansowanie ma pochodzić z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur.

Pierwszy etap prac obejmie remont umocnień brzegowych na odcinkach o łącznej długości blisko 34 km: między śluzą Miłomłyn a wrotami w Buczyńcu, Miłomłynem a jeziorem Ewingi oraz od Miłomłyna do Starych Jabłonek. Koszt tych prac szacowany jest na około 258 mln zł.

W drugim etapie, przewidzianym na lata 2027–2029, planowana jest przebudowa wybranych odcinków obwałowań i budowli między wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny, modernizacja jazu Miłomłyn i jazu w Samborowie na Drwęcy oraz budowa przenoski dla kajaków. Wartość tych działań to około 14 mln zł.

Dodatkowo przewidziano projekt zagospodarowania turystycznego terenu pięciu pochylni i czterech śluz, obejmujący oznakowanie, przygotowanie tras zwiedzania i montaż małej architektury. Koszt tego etapu to ponad 10 mln zł, a realizację zaplanowano na lata 2026–2028.

Wybudowany w 1862 roku Kanał Elbląski to unikatowy w skali świata zabytek hydrotechniki, znany z pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem. Jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce, o łącznej długości ponad 115 km.

Autor: PAP
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy