Jest pozwolenie wodnoprawne na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Pozwolenie wodnoprawne to jeden z dokumentów, które musi uzyskać inwestor, by rozpocząć budowę nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. O wydaniu decyzji kończącej postępowanie – wszczęte na wniosek Urzędu Morskiego w Gdyni – poinformował rzecznik prasowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz.
Uruchomienie przetargu na przekop zapowiedział ostatniego dnia zeszłego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dotyczy on wykonania robót budowlanych. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec.
Jest to pierwszy z trzech przetargów związanych z tym projektem. Drugi, planowany w pierwszej połowie roku, ma dotyczyć prac na rzece Elbląg, polegających na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Termin trzeciego przetargu, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym, zależy od stanu zaawansowania budowy wyspy; inwestor przewiduje, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat.
W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie. Odpowiedź już do niej dotarła i jest analizowana.
Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować około 880 mln złotych. Będzie finansowana w całości z budżetu państwa.
Autor: M. Świniarski za PAP
Redakcja: A. Dybcio