Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: -1 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Kolejny odcinek torów między Braniewem a Olsztynem przejdzie remont

Fot. D. Grzymska

Od listopada pasażerowie PKP pojadą zrewitalizowaną linią kolejową z Braniewa do Gutkowa. Podpisano umowę na wyremontowanie kolejnego etapu – Pieniężno-Braniewo. W Dobrym Mieście, czyli na jednym z przystanków, odbyła się konferencja prasowa.

– Od 2018 roku systematycznie przywracana jest kolej tam, gdzie przez wiele lat mieszkańcy pozbawieni byli jakiegokolwiek transportu publicznego – podkreślił prof. Norbert Maliszewski, minister w kancelarii premiera i szef Rządowego Centrum Analiz.

Pociągi będą jeździć szybciej. Mieszkańcy północnej części województwa warmińsko-mazurskiego będą mieli możliwość dojazdu do pracy, do domu, do szpitala. Staramy się wyrównywać szanse w taki sposób, że dajemy szansę realizacji takich podstawowych potrzeb

– zapowiedział.

Prof. Norbert Maliszewski mówił także o konieczności współpracy w temacie kolei rządu z samorządem.

Za naszych rządów przywracamy połączenia, redukujemy wykluczenie komunikacyjne, jesteśmy w tym wiarygodni, ale też potrzeba współpracy po to, żeby te połączenia powracały do takich miejscowości jak Dobre Miasto

– mówił.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapewnił, że niedługo będzie dostępna linia Braniewo-Gutkowo.

Żeby za parę miesięcy, do listopada, mieć pełną przejezdność tej linii. Jednocześnie, odbudowujemy na odcinku od Dobrego Miasta do Braniewa wszystkie perony. Na tych małych przystankach – Bzowiec, Henrykowo, Cerkiewnik, również będziemy wymieniać i układać na całej linii światłowód, czyli będzie nowoczesny system łączności

– dodał.

Iwona Arent warmińsko-mazurska posłanka PiS przekonywała, że Warmia i Mazury przestały być „Polską B”.

Zapowiadaliśmy, że będziemy rozwijać regiony takie jak Warmia i Mazury, które były traktowane przez poprzedników po macoszemu – było tu największe bezrobocie, najmniejsze inwestycje, zwijanie się kolei – mówiliśmy, że Prawo i Sprawiedliwość będzie to zmieniało. I dzisiaj to się dzieje

– podkreśliła.

Teraz od marszałka województwa zależy, ile pociągów POLREGIO będzie korzystać z nowych linii kolejowych. Według statystyk, nasz region jest na ostatnim miejscu w Polsce, jeżeli chodzi o liczbę pociągów regionalnych w przeliczeniu na kilometr linii kolejowej.

Między 1990 a 2015 rokiem zlikwidowano lub zamknięto w Polsce ponad 7 tysięcy km linii kolejowych. W latach 2016 – 2023 przywrócony został ruch pociągów na ok. 900 kilometrach.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Fot. D. Grzymska

Fot. D. Grzymska

Autor: D. Grzymska
Redakcja: K. Ośko

Po latach wróci na mapę połączeń. „Kręgosłup kolejowy Mazur uzyskał finansowanie”