Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 10 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Ogłoszono nominacje do polskich Złotych Malin. Kto dostanie Węże dla najgorszych polskich filmów roku?

Fot. „Druga połowa”, dystr: Kino Świat

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy wielokrotnych laureatów Węży z lat ubiegłych – „Pitbull” Patryka Vegi (7 nominacji) i „Ściema po polsku” Mariusza Pujszo (7 nominacji). Po piętach depczą im natomiast „Druga połowa” Łukasza Wiśniewskiego oraz „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”, które uzyskały po 6 nominacji.

Popkulturowa Akademia Wszystkiego przyznająca rokrocznie antynagrody Węże i popkulturowe nagrody Misie ogłosiła nominacje do 11. edycji Węży – nagród przyznawanych „boleśnie udanym” polskich filmom, które miały premierę w 2021 roku oraz ich twórcom. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2021 rywalizują „Druga połowa”, „Fisheye”, „Lokal zamknięty”, „Pitbull” i „Ściema po polsku”. Po 2 latach pandemicznej przerwy w tym roku ogłoszenie zwycięzców będzie miało miejsce na żywo.

Węże 2022 przyznawane zostaną w 11 kategoriach, a są to m.in.: najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski.

O wyborze nominowanych decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.

Uparcie od dekady kibicujemy polskiej kinematografii uważając, że Węże są dla niej swoistym wentylem bezpieczeństwa chroniącym przed popadnięciem w niebezpieczne samouwielbienie. Mamy nadzieję, że twórcy, podobnie jak my, traktują nasze nagrody pół żartem, pół serio.

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy wielokrotnych laureatów Węży z lat ubiegłych – „Pitbull” Patryka Vegi (7 nominacji) i „Ściema po polsku” Mariusza Pujszo (7 nominacji). Po piętach depczą im natomiast „Druga połowa” Łukasza Wiśniewskiego oraz „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”, które uzyskały po 6 nominacji. W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – od Andrzeja Grabowskiego, Małgorzaty Kożuchowskiej i Borysa Szyca, którzy otrzymali po 3 nominacje, po Bartosza Topę, Przemysława Bluszcza i Julię Wieniawę. Po kilku latach przerwy do grona nominowanych powrócił także Tomasz Karolak, który w tym roku będzie… gospodarzem Gali Węży. Ogłoszenie zwycięzców Węży 2022 nastąpi 13 kwietnia w warszawskim teatrze IMKA.

Pełna lista nominowanych

WIELKI WĄŻ

  • „Druga połowa” reż. Łukasz Wiśniewski, producent Grzegorz Olkowski
    Za komedię o piłce nożnej, której za brak humoru, jak i piłki nożnej, należy się czerwona kartka.
  • „Fisheye” reż. Michał Szcześniak, producent Ewa Szwarc
    Za pozbawiony napięcia i sensu voyeurystyczny thriller, na którym idzie usnąć z nudów.
  • „Lokal zamknięty” reż. Krzysztof Jankowski, producenci Luiza Zygmunt Sosnowska, Krzysztof Jankowski, Konrad Sosnowski
    Za idiotyczne odcinanie kuponów od pandemii.
  • „Pitbull” reż. Patryk Vega, producent Patryk Vega
    Za skrzyżowanie uwspółcześnionej ekranizacji biblijnej Księgi Wyjścia z reklamą cinkciarz.pl
  • „Ściema po polsku” reż. Mariusz Pujszo, producenci Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo
    Za kwintesencję taniego złego kina.

Najgorsza reżyseria

  • Krzysztof Jankowski – „Lokal zamknięty”
  • Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
  • Tadeusz Syka – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
  • Patryk Vega – „Pitbull”
  • Łukasz Wiśniewski – „Druga połowa”

Najgorszy scenariusz

  • Szymon Bogacz Michał Szcześniak Piotr Tołoczko – „Fisheye”
  • Adam Cioczek, Tomasz Mandes, Robert Ziębiński – „The End”
  • Marcin Mastalerek, Sebastian Staszewski, Jarosław Stróżyk – „Druga połowa”
  • Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
  • Patryk Vega – „Pitbull”

Najgorsza rola żeńska

  • Ada Chlebicka – „Miłość do kwadratu”
  • Małgorzata Kożuchowska – „To musi być miłość”
  • Małgorzata Kożuchowska – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
  • Borys Szyc – „Magnezja”
  • Julia Wieniawa – „Small World”

Najgorsza rola męska

  • Przemysław Bluszcz – „Pitbull”
  • Tomasz Karolak – „The End”
  • Bartosz Kotschedoff- „Bo We Mnie Jest Seks”
  • Józef Pawłowski – „Bartkowiak”
  • Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
  • Ksawery Szlenkier – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”

Występ poniżej talentu

  • Mirosław Baka – „Miłość do kwadratu”
  • Przemysław Bluszcz – „Pitbull”
  • Andrzej Grabowski – „Druga połowa”
  • Andrzej Grabowski – „Pitbull”
  • Bartłomiej Topa – „Bartkowiak”

Najgorszy duet

  • Piotr Adamczuk i Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
  • Bartosz Bielenia i Borys Szyc – „Magnezja”
  • Andrzej Grabowski i audiobook – „Pitbull”
  • Bartosz Kotschedoff i futro – „Bo We Mnie Jest Seks”
  • Małgorzata Kożuchowska i Ksawery Szlenkier – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”

Żenująca scena

  • Finałowy mecz bez jednego ujęcia na mecz – „Druga połowa”
  • Gwałt knura (Jacek Beler) – „Wesele”
  • Komendant policji, który bzyka owcę rozjechany przez automobil prowadzony przez Borysa Szyca, który jest kobietą (Mariusz Drężek, Borys Szyc) – „Magnezja”
  • Scena seksu (Bartosz Bielenia, Borys Szyc) – „Magnezja”
  • Układ taneczny w STATIFie – „Bo we mnie jest seks”

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego

  • „Cwaniaki z Hollywood” – „The Comeback Trail” Dystrybucja Monolith Films
  • „Miłość na przekór wszystkim” – „Running for Grace” Dystrybucja Bomba Film
  • „Piękna i rzeźnik” – „Freaky” Dystrybucja UIP
  • „Piotruś Pan i Alicja z Krainy Czarów” – „Come Away” Dystrybucja Kino Świat
  • „Wszystko zostaje w rodzinie” – „Lacci” Dystrybucja Aurora Films

Najgorszy teledysk

  • „Ściema po polsku”

  • „To musi być miłość”

  • „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”

  • „Żużel”

  • „Dziewczyny z Dubaju”

Najgorszy plakat

  • „Druga połowa” producent Grzegorz Olkowski, dystrybucja Kino Świat
  • „Ściema po polsku” producenci: Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo, dystrybucja Brauron
  • „Śniegu już nigdy nie będzie” producenci: Agnieszka Wasiak, Mariusz Włodarski, Viola Fugen, Michael Weber, Małgorzata Szumowska, Michał Englert, dystrybucja Kino Świat
  • „Wesele” producenci: Wojciech Gostomczyk, Janusz Bogaczyk, Janusz Hetman, dystrybucja Kino Świat
  • „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie” producenci Tadeusz Syka, Maciej Syka, dystrybucja Kino Świat

MULTINOMINACJE

  • „Pitbull” – 7
  • „Ściema po polsku” – 7
  • „Druga połowa” – 6
  • „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie” – 6
  • „Magnezja” – 4
  • „Bo we mnie jest seks” – 3
  • „Lokal zamknięty” – 2
  • „Fisheye” – 2
  • „The End” – 2
  • „To musi być miłość” – 2
  • „Bartkowiak” – 2
  • „Miłość do kwadratu” – 2
  • „Wesele” – 2

***
Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów) oraz MISIE (nagrody dla najlepszych dzieł polskiej kultury popularnej). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021).

Fot: „Druga połowa”, dystr: Kino Świat
Autor: Ł. Adamski / mat. prasowe
Redakcja: K. Ośko