Ogłoszono nominacje do polskich Złotych Malin. Kto dostanie Węże dla najgorszych polskich filmów roku?
Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy wielokrotnych laureatów Węży z lat ubiegłych – „Pitbull” Patryka Vegi (7 nominacji) i „Ściema po polsku” Mariusza Pujszo (7 nominacji). Po piętach depczą im natomiast „Druga połowa” Łukasza Wiśniewskiego oraz „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”, które uzyskały po 6 nominacji.
Popkulturowa Akademia Wszystkiego przyznająca rokrocznie antynagrody Węże i popkulturowe nagrody Misie ogłosiła nominacje do 11. edycji Węży – nagród przyznawanych „boleśnie udanym” polskich filmom, które miały premierę w 2021 roku oraz ich twórcom. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2021 rywalizują „Druga połowa”, „Fisheye”, „Lokal zamknięty”, „Pitbull” i „Ściema po polsku”. Po 2 latach pandemicznej przerwy w tym roku ogłoszenie zwycięzców będzie miało miejsce na żywo.
Węże 2022 przyznawane zostaną w 11 kategoriach, a są to m.in.: najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski.
O wyborze nominowanych decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.
Uparcie od dekady kibicujemy polskiej kinematografii uważając, że Węże są dla niej swoistym wentylem bezpieczeństwa chroniącym przed popadnięciem w niebezpieczne samouwielbienie. Mamy nadzieję, że twórcy, podobnie jak my, traktują nasze nagrody pół żartem, pół serio.
Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy wielokrotnych laureatów Węży z lat ubiegłych – „Pitbull” Patryka Vegi (7 nominacji) i „Ściema po polsku” Mariusza Pujszo (7 nominacji). Po piętach depczą im natomiast „Druga połowa” Łukasza Wiśniewskiego oraz „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”, które uzyskały po 6 nominacji. W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – od Andrzeja Grabowskiego, Małgorzaty Kożuchowskiej i Borysa Szyca, którzy otrzymali po 3 nominacje, po Bartosza Topę, Przemysława Bluszcza i Julię Wieniawę. Po kilku latach przerwy do grona nominowanych powrócił także Tomasz Karolak, który w tym roku będzie… gospodarzem Gali Węży. Ogłoszenie zwycięzców Węży 2022 nastąpi 13 kwietnia w warszawskim teatrze IMKA.
Pełna lista nominowanych
WIELKI WĄŻ
- „Druga połowa” reż. Łukasz Wiśniewski, producent Grzegorz Olkowski
Za komedię o piłce nożnej, której za brak humoru, jak i piłki nożnej, należy się czerwona kartka. - „Fisheye” reż. Michał Szcześniak, producent Ewa Szwarc
Za pozbawiony napięcia i sensu voyeurystyczny thriller, na którym idzie usnąć z nudów. - „Lokal zamknięty” reż. Krzysztof Jankowski, producenci Luiza Zygmunt Sosnowska, Krzysztof Jankowski, Konrad Sosnowski
Za idiotyczne odcinanie kuponów od pandemii. - „Pitbull” reż. Patryk Vega, producent Patryk Vega
Za skrzyżowanie uwspółcześnionej ekranizacji biblijnej Księgi Wyjścia z reklamą cinkciarz.pl - „Ściema po polsku” reż. Mariusz Pujszo, producenci Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo
Za kwintesencję taniego złego kina.
Najgorsza reżyseria
- Krzysztof Jankowski – „Lokal zamknięty”
- Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
- Tadeusz Syka – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
- Patryk Vega – „Pitbull”
- Łukasz Wiśniewski – „Druga połowa”
Najgorszy scenariusz
- Szymon Bogacz Michał Szcześniak Piotr Tołoczko – „Fisheye”
- Adam Cioczek, Tomasz Mandes, Robert Ziębiński – „The End”
- Marcin Mastalerek, Sebastian Staszewski, Jarosław Stróżyk – „Druga połowa”
- Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
- Patryk Vega – „Pitbull”
Najgorsza rola żeńska
- Ada Chlebicka – „Miłość do kwadratu”
- Małgorzata Kożuchowska – „To musi być miłość”
- Małgorzata Kożuchowska – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
- Borys Szyc – „Magnezja”
- Julia Wieniawa – „Small World”
Najgorsza rola męska
- Przemysław Bluszcz – „Pitbull”
- Tomasz Karolak – „The End”
- Bartosz Kotschedoff- „Bo We Mnie Jest Seks”
- Józef Pawłowski – „Bartkowiak”
- Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
- Ksawery Szlenkier – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
Występ poniżej talentu
- Mirosław Baka – „Miłość do kwadratu”
- Przemysław Bluszcz – „Pitbull”
- Andrzej Grabowski – „Druga połowa”
- Andrzej Grabowski – „Pitbull”
- Bartłomiej Topa – „Bartkowiak”
Najgorszy duet
- Piotr Adamczuk i Mariusz Pujszo – „Ściema po polsku”
- Bartosz Bielenia i Borys Szyc – „Magnezja”
- Andrzej Grabowski i audiobook – „Pitbull”
- Bartosz Kotschedoff i futro – „Bo We Mnie Jest Seks”
- Małgorzata Kożuchowska i Ksawery Szlenkier – „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
Żenująca scena
- Finałowy mecz bez jednego ujęcia na mecz – „Druga połowa”
- Gwałt knura (Jacek Beler) – „Wesele”
- Komendant policji, który bzyka owcę rozjechany przez automobil prowadzony przez Borysa Szyca, który jest kobietą (Mariusz Drężek, Borys Szyc) – „Magnezja”
- Scena seksu (Bartosz Bielenia, Borys Szyc) – „Magnezja”
- Układ taneczny w STATIFie – „Bo we mnie jest seks”
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego
- „Cwaniaki z Hollywood” – „The Comeback Trail” Dystrybucja Monolith Films
- „Miłość na przekór wszystkim” – „Running for Grace” Dystrybucja Bomba Film
- „Piękna i rzeźnik” – „Freaky” Dystrybucja UIP
- „Piotruś Pan i Alicja z Krainy Czarów” – „Come Away” Dystrybucja Kino Świat
- „Wszystko zostaje w rodzinie” – „Lacci” Dystrybucja Aurora Films
Najgorszy teledysk
- „Ściema po polsku”
- „To musi być miłość”
- „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie”
- „Żużel”
- „Dziewczyny z Dubaju”
Najgorszy plakat
- „Druga połowa” producent Grzegorz Olkowski, dystrybucja Kino Świat
- „Ściema po polsku” producenci: Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo, dystrybucja Brauron
- „Śniegu już nigdy nie będzie” producenci: Agnieszka Wasiak, Mariusz Włodarski, Viola Fugen, Michael Weber, Małgorzata Szumowska, Michał Englert, dystrybucja Kino Świat
- „Wesele” producenci: Wojciech Gostomczyk, Janusz Bogaczyk, Janusz Hetman, dystrybucja Kino Świat
- „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie” producenci Tadeusz Syka, Maciej Syka, dystrybucja Kino Świat
MULTINOMINACJE
- „Pitbull” – 7
- „Ściema po polsku” – 7
- „Druga połowa” – 6
- „Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie” – 6
- „Magnezja” – 4
- „Bo we mnie jest seks” – 3
- „Lokal zamknięty” – 2
- „Fisheye” – 2
- „The End” – 2
- „To musi być miłość” – 2
- „Bartkowiak” – 2
- „Miłość do kwadratu” – 2
- „Wesele” – 2
***
Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów) oraz MISIE (nagrody dla najlepszych dzieł polskiej kultury popularnej). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021).
Fot: „Druga połowa”, dystr: Kino Świat
Autor: Ł. Adamski / mat. prasowe
Redakcja: K. Ośko