ORŁY rozdane. Poznaliśmy laureatów 26. edycji Polskich Nagród Filmowych
„Zielona granica” Agnieszki Holland zdobyła nagrodę Orła w kategorii Najlepszy Film. Reżyserka odebrała też statuetkę za Osiągnięcia Życia. W Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się Gala 26. Orłów – Polskich Nagród Filmowych.
Najlepsze polskie filmy, znakomite seriale, poruszające dokumenty, wybitni twórcy i niezapomniane wcielenia aktorskie, plejada gwiazd i ogromne emocje. Tak przebiegała Gala 26. Polskich Nagród Filmowych Orły. Aż sześć statuetek zdobył „Kos” Pawła Maślony. Został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria.
Obowiązkiem filmowców jest robienie dobrych filmów. Uczciwych, odważnych, najlepszych jakie mogą robić, jednocześnie to jest nasz zawód
– powiedziała laureatka Orła w kategorii Najlepszy Film Agnieszka Holland.
Orła za Najlepszą Pierwszoplanową Rolę Męską otrzymał Eryk Kulm za film „Filip”. W imieniu aktora nagrodę na gali w Teatrze Polskim odebrał reżyser Michał Kwieciński, który powiedział, że rola Eryka Kulma była wybitna.
Eryk dostał nagrodę po raz pierwszy, wydaje mi się, że jest to docenienie roli absolutnie, w moim odczuciu, wybitnej. Nagrody mobilizują twórców do tego, żeby udowodnić, że są coś warci ponad to, za co byli nominowani
– mówił Michał Kwieciński.
Najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą stworzyła Magdalena Cielecka w filmie „Lęk”. Podkreśliła, że statuetka jest dla niej szczególnym wyróżnieniem.
Jest to mój pierwszy Orzeł. Bardzo się z niego cieszę. W momencie, kiedy ogłaszana jest ta kategoria, jest takie poczucie, że może to się nie dzieje naprawdę
– wyjaśniała aktorka.
Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Tomasza Schuchardta za rolę w filmie „Doppelgänger. Sobowtór” i Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie „Kos”. Aktorka przyznała, że nagroda jest wyróżnieniem dla całego zespołu, który oddziaływał na jej rolę.
Bardzo miłe jest poczucie, że się dało radę i że się coś osiągnęło. Ale prawda jest taka, że człowiek nigdy tego nie robi sam. I żeby to wszystko mogło się dalej toczyć, to jest potrzebna miłość, szacunek, wsparcie i poczucie humoru innych
– powiedziała Agnieszka Grochowska.
Statuetkę za Najlepsze Zdjęcia odebrał Michał Sobociński za film „Filip”. Operator powiedział, że tradycja zamiłowania do obrazu jest rodzinna.
W naszej rodzinie nie mówiło się o lampach i nie chodziło się w blendach na obiad. Tylko tata kupił mi gitarę, wspólnie gotowaliśmy, jeździliśmy na Mazury. Było bardzo dużo obserwacji, wrażliwości na piękno, jak oddziałuje przyroda
– mówił Michał Sobociński.
Dodał, że jak miał 13 lat zmarł jego ojciec, więc nie zdążył wyciągnąć żadnej nauki operatorskiej, ale nauczył się wrażliwości, że kiedy przyjeżdża w nowe miejsca, to ogląda wschody i zachody słońca, ludzi, co jedzą, jak się zachowują, jaki mają kolor skóry.
Orzeł za najlepszą muzykę trafił do Łukasza „L.U.C-a” Rostkowskiego za film „Chłopi”. Kompozytor powiedział Polskiemu Radiu, że momentów kryzysowych przy realizacji muzyki do filmu było mnóstwo.
Na przykład, kiedy okazało się, że film jest zlepiony, pomalowany i wiele fragmentów muzyki nie pasuje, bo muzyka jest zbyt kolorowa do kolorowych obrazów, to należało przerobić pięćdziesiąt procent soundtrack’ów do tego filmu
– przypomniał „L.U.C”.
Najwięcej, bo sześć statuetek zdobył „Kos”. Film Pawła Maślony został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria. Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się „1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli.
W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu „Tyle co nic”. Nagrodę Publiczności otrzymali „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugha Welchmana.
26. Polskie Nagrody Filmowe Orły
– LISTA LAUREATÓW:
NAJLEPSZY FILM
ZIELONA GRANICA
reżyseria: Agnieszka Holland
produkcja: Metro Films
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Paweł Maślona za film KOS
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Michał A. Zieliński za film KOS
ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Agnieszka Holland
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Magdalena Cielecka za film LĘK
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Eryk Kulm jr za film FILIP
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Michał Sobociński za film FILIP
NAJLEPSZA MUZYKA
Łukasz „L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
1670
reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło
produkcja: Akson Studio dla Netflix
NAJLEPSZY MONTAŻ
Nikodem Chabior za film FILIP
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film FILIP
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund
USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
CHŁOPI
reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
produkcja: Breakthru Productions
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
PIANOFORTE
reżyseria: Jakub Piątek
produkcja: Telemark
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Dorota Roqueplo za film KOS
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Aneta Brzozowska za film KOS
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film KOS
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Tomasz Schuchardt za film DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Agnieszka Grochowska za film KOS
ODKRYCIE ROKU
Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu TYLE CO NIC
Sprawdź szczegółowe informacje o laureatach i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orły
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za IAR