Strona główna Radio Elbląg
Posłuchaj
Pogoda
Elbląg
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
POSŁUCHAJ

Rekordowe straty Portu Morskiego w Elblągu. Dyrektor Zgliński mówi o rozwiązaniach

Arkadiusz Zgliński Fot. M. Rozbicka

– Dywersyfikujemy swoją działalność i minimalizujemy straty – mówił w Porannych Pytaniach dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński. Gość Radia Elbląg skomentował rekordowe straty w miejskiej spółce. Mówił również o współpracy z portami niemieckimi i skandynawskimi.

Trwają negocjacje z Komisją Europejską w sprawie odblokowania blisko 200 milionów złotych na rozwój infrastruktury portowej i okołoportowej. Środki finansowe na realizację tych inwestycji mają pochodzić z zamrożonych na ten cel funduszy unijnych. Komisja Europejska miała zgłosić wątpliwości dotyczące m.in. wpływu inwestycji na środowisko oraz jej opłacalności ekonomicznej. Arkadiusz Zgliński przekonywał, że przeprowadzono szereg analiz ekonomiczno-społecznych i badań środowiskowych.

Również urząd morski zlecił badania środowiskowe w zakresie pogłębienia ostatniej części toru wodnego, tego toru położonego w granicach portu. Chciałbym zaznaczyć, że te inwestycje nie odbywają się bezpośrednio w obszarze Natura 2000. Nie będzie tutaj szkodliwości dla środowiska naturalnego, a również w ramach tych inwestycji musimy przestrzegać dyrektyw unijnych, czyli będą również poniesione kompensaty środowiskowe

– powiedział.

W praktyce decyzje Komisji Europejskiej w sprawie elbląskiego portu mogą zapaść w drugiej połowie roku. Dyrektor Portu Morskiego w Elblągu był pytany również o rekordowe straty miejskiej w spółce. W 2024 roku bilans przeładunków wyniósł 12 tysięcy ton. – Głównie były to towary nieobjęte sankcjami unijnymi i sankcjami ze strony rosyjskiej, chociaż trudno nazwać to sankcjami, są to odpowiednie narzędzia ekonomiczne – dodał dyrektor Zgliński.

My, wiedząc, że współpraca z Rosją nigdy nie będzie gwarantem funkcjonowania elbląskiego portu, oczekując na dokończenie inwestycji budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, zawsze dywersyfikowaliśmy swoją działalność i tak też było w roku ubiegłym

– przyznał.

Arkadiusz Zgliński powiedział, że do czasu zakończenia inwestycji budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną port będzie wspomagać się dochodami niezwiązanymi ściśle z działalnością portową. Port otwiera się również na współpracę ze Skandynawią. W maju 2022 roku władze Elbląga i elbląski port morski podpisały w Kopenhadze list intencyjny o współpracy z duńskim portem Vordingborg. Do Elbląga nie wpływają jednak jednostki z Danii, bo inwestycja budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną nie jest jeszcze dokończona.

Posłuchaj rozmowy Michaliny Rozbickiej

00:00 / 00:00

Autor: M. Rozbicka
Redakcja: M. Rutynowski