Trwają ostatnie przygotowania do ORLEN 74. Rajdu Polski. Uroczysty start rajdu w czwartek
ORLEN 74. Rajd Polski zostanie rozegrany w dniach 29 czerwca – 2 lipca. Zawodnicy będą mieli do pokonania trasę o długości 1422 kilometrów w tym 23 odcinki specjalne liczące ponad 326 km.
Kierowcy rajdowi przeprowadzają intensywne testy przed ósmą rundą mistrzostw świata FIA, a kibice analizują mapy odcinków specjalnych, aby wybrać najbardziej atrakcyjne miejsca, w których będą podziwiać największe sławy rajdów.
Ostatnie przygotowania
Zanim jednak rajdówki Sébastiena Ogiera, Thierry’ego Neuville’a, Otta Tänaka czy Jariego-Matti Latvali pojawią się na trasach szutrowych odcinków specjalnych ekipy organizatora czeka kilkanaście godzin wytężonej pracy. Rozpoczynają się końcowe przygotowania związane z zabezpieczeniem prób sportowych, zainstalowaniem taśm i barier oraz znaków sygnalizacyjnych. Gdy do stref kibica zaczną zjeżdżać kibice wszystko musi być gotowe.
Zamknięcie oesów
Trasy odcinków specjalnych zostają zamknięte dla ruchu na 3 godziny przed startem pierwszej załogi, ale to nie oznacza, że przed rajdówkami nie zobaczymy już żadnych pojazdów. Jako pierwsze pojawią się samochody oznaczone odpowiednio jako D, C, B i A oraz SAFETY. W każdym z nich znajdą się przedstawiciele organizatora odpowiedzialni za bezpieczeństwo, ale także organizację odcinków. Te auta będą się zatrzymywały, gdy zajdzie potrzeba ostatnich korekt w otaśmowaniu czy też instalacji barier. Z całą pewnością ich załogi będą także interweniowały gdy uznają, że kibice znajdują się w niebezpiecznych miejscach.
Auta z dwoma i trzema zerami
Na 30 minut przed pierwszą rajdówką na trasie pojawi się auto z trzema zerami. To jest już czas, gdy zabezpieczenie oesu powinno informować o pełnym przygotowaniu próby do startu załóg. Jeszcze w ubiegłym roku auto z tablicą 000 na drzwiach było rajdówką, a załoga w kombinezonach i w kaskach jechała sportowym tempem. Tym razem, zgodnie z obecnymi zaleceniami FIA to szybki, cywilny samochód, a dwuosobowa, bardzo doświadczona ekipa będzie na bieżąco korzystała z Planu Zabezpieczenia rajdu i po raz kolejny sprawdzała, czy trasa jest już przygotowana do rozpoczęcia oesu. Plan Zabezpieczenia będzie dostępny w każdym z wymienionych samochodów, zazwyczaj na kolanach „pilota”, tak jak w rajdowym aucie opis trasy.
Podobne zadania stoją przed samochodem z dwoma zerami, który wyrusza na trasę na 20 minut przed startem pierwszej załogi. Wraz z trzema i dwoma zerami na oesie pojawi się auto z napisem FIA SAFETY DELEGATE, w którym będzie jechała Michele Mouton, delegat ds. bezpieczeństwa FIA. To od opinii Francuzki zależy czy można rozpocząć rywalizację, czy wymogi bezpieczeństwa są dochowane. W praktyce najczęściej dotyczą kibiców, ich zachowania i miejsc, w których stoją. W skrajnych przypadkach i braku możliwości porozumienia się z niesfornymi fanami rajdów odcinek może zostać odwołany.
Ostatnie dwa samochody, które mają na celu „zaalarmować” kibiców, że już za kilka minut pojawią się fabryczne Fiesty, Hyundaie, Toyoty i Citroeny to dwie rajdówki oznaczone jako 0B i 0A. Załogę pierwszej z nich będą tworzyli Kuba Przygoński i Tom Colsoul. Ten duet znany z sukcesów w tegorocznej edycji Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych, który wystartuje 15 minut przed pierwszym autem WRC, będzie już jechał rajdowym tempem.
Krzysztof Hołowczyc za kierownicą
W piątek 30 czerwca tylko 7 lub 10 minut (w zależności od długości odcinka) przed pierwszą załogą, którą będzie mistrzowski duet Sébastien Ogier / Julien Ingrassia na mazurskich szutrach pojawi się Subaru Impreza WRC z Krzysztofem Hołowczycem za kierownicą. Trzykrotny triumfator Rajdu Polski wraz Maciejem Wisławskim będą ostatnią instancją wśród licznego grona, które sprawdza czy na trasie, a przede wszystkim wokół niej wszystko jest w jak najlepszym porządku i czy może się rozpocząć pasjonująca rywalizacja najlepszych kierowców rajdowych świata.
Od kibiców zależy, czy praca załóg wspomnianych dziesięciu samochodów będzie przebiegała bezproblemowo i czy każdy z „pilotów” po dojechaniu do mety oesu, poinformuje Centrum Kierowania Rajdem w Mikołajkach, że odcinek jest gotowy do rozpoczęcia rywalizacji.
Start 74. Rajdu Polski
Uroczysty start 74. Rajdu Polski odbędzie w czwartek (29 czerwca) o godzinie 16. Jeszcze tego samego dnia, o godzinie 19.08 fani rajdów będą mieli okazję podziwiać początek rywalizacji na torze Mikołajki Arena, na którym podczas kolejnych dni zostaną rozegrane jeszcze dwie próby sportowe.
W piątek (30 czerwca) zaplanowano 9 odcinków specjalnych o długości ponad 113 kilometrów, a w sobotę (1 lipca) kolejnych 9 oesów, ale tym razem liczących blisko 151 kilometrów. W niedzielę (2 lipca) ostatnie cztery odcinki, łącznie 59 kilometrów, kończący rywalizację Power Stage w nowej lokalizacji – OS 23 Paprotki 2 z dodatkowymi punktami dla pierwszych pięciu zawodników. Meta rajdu, podobnie jak uroczysty start, będzie mieć miejsce w urokliwym centrum Mikołajek o godzinie 14.30.
(www.rallypoland.pl/BSChromy)