W końcu dbamy o nasze dziedzictwo filmowe! Film z Polą Negri na Blu-Ray
Najstarszy i jedyny zachowany film z Polą Negri z polskiego okresu jej kariery, czyli „Bestia” Aleksandra Hertza, po restauracji cyfrowej ukazał się właśnie na Blu-ray. Wyjątkowe, kolekcjonerskie wydawnictwo z muzyką Włodka Pawlika wydała Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny po ponad 100 latach od premiery filmu.
„Bestia” to tragiczna historia miłosnego trójkąta. Pola, dziewczyna z prowincji, wykorzystując zakochanego w niej Dmitriego, ucieka z domu. Trafia do wielkiego miasta, gdzie zostaje znaną tancerką i poznaje bogatego przedsiębiorcę Alexisa. Niebawem do miasta przyjeżdża szukający zemsty Dmitri.
„Bestia” jest najstarszym i jedynym zachowanym filmem z udziałem Poli Negri, gwiazdy wytwórni Sfinks, z polskiego okresu jej kariery. Dzięki roli w „Bestii” aktorka została dostrzeżona za granicą i po zerwaniu kontraktu ze Sfinksem kontynuowała karierę w Niemczech. Tam nawiązała współpracę z cenionym reżyserem Ernstem Lubitschem, która otworzyła jej drzwi do Hollywood. Film przetrwał dzięki dystrybucji w USA i marketingowemu fortelowi nowojorskiego prawnika, który z polskiej „Bestii” zrobił amerykańską „The Polish Dancer”. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. Kopia nitro filmu zachowała się w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, aż w latach 60. trafiła do Polski i została przekazana Centralnemu Archiwum Filmowemu w Warszawie (obecnie FINA).
W 2017 roku, w stulecie premiery, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny odrestaurowała cyfrowo film w rozdzielczości 4K. Muzykę do tej wersji skomponował Włodek Pawlik, kompozytor i pianista, jedna z najważniejszych postaci polskiego jazzu, autor ścieżek dźwiękowych m.in. Pora umierać (reż. Dorota Kędzierzawska) i Nightwatching (reż. Peter Greenaway), zdobywca nagrody Grammy.
Wydawnictwo zawiera polsko-angielską książkę z nowymi opracowaniami historii filmu m.in. z nieznanymi faktami dotyczącymi produkcji. Filmoznawca dr Łukasz Biskupski przybliża historię wytwórni Sfinks i współpracy Aleksandra Hertza z Polą Negri, kuratorka sekcji kina niemego w holenderskim EYE Filmmuseum Elif Rongen-Kaynakçi odkrywa tajniki sukcesu filmu, a filmograf FINA Grzegorz Rogowski odpowiada na pytanie, jak „Bestia” stała się „The Polish Dancer”.
Autor: Ł.A/mat. prasowe
Redakcja: A. Dybcio