Braniewo, Aktualności, Kultura
Wysoki poziom 50. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej we Fromborku
We Fromborku zakończyła się jubileuszowa, pięćdziesiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej. Podczas siedmiu koncertów wystąpiło 54 wykonawców.
Oprócz recitali organowych: Andrzeja Chorosińskiego, Marka Stefańskiego, Josefa Stilla, Wolfganga Seifena, czy Ludmiły Gołub publiczność miała okazję wysłuchać muzyki wykonywanej przez Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, czy chóralnego śpiewu Ad libitum z Pszowa.
Festiwal rozpoczęło wykonanie Symfonii Jowiszowej Mozarta i choć w trakcie festiwalu kompozytorem, którego utwory pojawiały się w repertuarach wykonawców najczęściej był Jan Sebastian Bach, to na zakończenie znowu zabrzmiał Amadeusz Mozart w Mszy Koronacyjnej, którą zaprezentował Arkadiusz Popławski z Chórem Kameralnym Ad libitum.
Ostatni koncert – to przeszło dwie godziny doskonałej muzyki: utworów chóralnych i popisowej gry na organach. W repertuarze Arkadiusza Popławskiego nie zabrakło utworów stanowiących wyzwanie dla organisty, takich jak: Sonata Triowa III d-moll, BWV 527.
Artysta w związku z przypadającym w najbliższych dniach po koncercie Świętem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, a także zainspirowany koncertem Wolfaganga Seifena, włączył do programu Improwizowaną fantazję symfoniczną pt. „Gród Naszej Pani” na motywach pieśni maryjnych. Uwagę zwracało również wykonanie Josefa Stilla III Chorału a – moll Cesara Francka oraz II Symfonii na organy g-moll op.45 Nr 2 Feliksa Nowowiejskiego.
Do polskiej muzyki sięgnął także Marek Stefański prezentując Salve Regina Mikołaja z Krakowa. Zasłużona artystka Rosji – Ludmiła Gołub włączyła do repertuaru również utwory kompozytora ze swojego kraju prezentując 2 Preludia: op. 45 nr 1 i op. 51 nr 2 Aleksandra Skriabina.
Oczekiwany przez publiczność był również koncert Andrzeja Chorosińskiego, który od lat występuje na festiwalu we Fromborku oraz Romana Peruckiego – dyrektora artystycznego festiwalu, który wystąpił z najlepszym polskim flecistą Łukaszem Długoszem i Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją Arno Hartmanna wypełniając publicznością do ostatniego miejsca katedrę pw.
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Każdy z koncertów dostarczał wrażeń na najwyższym możliwym poziomie wykonawczym. Doskonale brzmiały fromborskie organy, które jednak domagają się w najbliższych latach remontu.
Autor: M. Dzieciątek
Redakcja: A.Socha