Dwa światy w jednym słuchowisku. Radiowy Teatr Dźwięku Radia Olsztyn zaprezentuje „Majnegóry”
Radiowy Teatr Dźwięku Radia Olsztyn zaprasza do wysłuchania słuchowiska innego niż wszystkie. W niedzielę, 24 listopada o godz. 16 wyemituje spektakl „Majnegóry”
Przeplatają się w nim dwie historie – Mazura – Wilhelma Brattki, rozmawiającego z ptakami oraz esesmana – Güntera Vogelfeldera, badającego obyczaje ptaków w obozie koncentracyjnym w Auschwitz.
Majnegóry zostały zrealizowane w naturalnej przestrzeni mazurskiej stodoły „Chochół” we współpracy z radiową Trójką i Stowarzyszeniem Anima. Za realizację akustyczną odpowiedzialni byli: Paweł Aksiuto i Krzysztof Pakulnicki, realizatorzy z Radia Olsztyn.
Spektakl opowiedział historie niezwykłe, dla których źródłem inspiracji są na pozór niewiarygodne fakty. A są to: zdarzenia z lat 1921-22, związane z ludowym przekazem o skarbach w Złotych Górach (w pobliżu miejscowości Muszaki k. Nidzicy) oraz z lat 1940-42, mające miejsce w obozie koncentracyjnym w Auschwitz.
Ze skarbami w Złotych Górach wiążę się wiele starych legend i podań. W 1921 r. pewien robotnik leśny ze wsi Jabłonki nadał tym przekazom nowe znaczenie. Ogłosił bowiem, że co noc z tajemniczymi zjawami udaje się w głąb Złotych Gór do ukrytych tam skarbów. Duchy nakazały mu, by wezwał Mazurów do wydobycia modlitwą „zaklętych bogactw”. Drwal podjął się misji „trybuna ludowego”. Mazurzy tłumnie przybyli do Złotych Gór. Koczowali na wzgórzach przez wiele miesięcy modląc się i śpiewając pieśni z Kancjonałów – a wszystko po to, by wydobyć z podziemi ukryte i strzeżone przez demona skarby.
Drugim źródłem inspiracji fabuły spektaklu jest sylwetka niemieckiego naukowca ornitologa, który pełniąc ochotniczo służbę wartowniczą w esesmańskiej załodze KL Auschwitz, jednocześnie (za zgodą władz III Rzeszy i komendanta obozu) zajmował się badaniami naukowymi z zakresu ornitologii i przyrody w obozie i w jego okolicy.
Spektakl zmierzył się z zagadnieniem ponadczasowości funkcjonowania tzw. realizmu magicznego – tendencji estetycznej, w której elementy magiczne stanowią naturalny element rzeczywistości. Charakteryzuje się ona nawiązywaniem do mitów, legend i przekazów ludowych. Ten kierunek, powstały w latach 20. w Niemczech, obecny był w sztuce i literaturze, a także w życiu publicznym – jako element ideologiczny systemów totalitarnych.
Czy wciąż – i jak – jest on obecny w naszej rzeczywistości?
Robert Wasilewski – autor słuchowiska „Majnegóry” mieszka na Mazurach, jest reprezentantem Stowarzyszenia Twórców i Orędowników Kultury Anima. Pisze sztuki głęboko osadzone w mazurskiej historii i w mazursko-pomorskim pejzażu. Realizowane na ich podstawie przedstawienia są pokazywane latem w Stodole Chochół, należącej do Nadleśnictwa Spychowo.
Adaptacji sztuki podjął się reżyser, dramaturg – Romuald Wicza-Pokojski, który od lat współpracuje z Robertem Wasilewskim. Tu jednak, adaptując sztukę, stworzył słuchowisko i w tej roli zadebiutował na Scenie Teatralnej Trójki.
Autorzy po raz pierwszy podjęli ryzyko zrealizowania słuchowiska w naturalnej przestrzeni, jaką stanowi zabytkowa mazurska stodoła, mieszcząca się na polanie w Puszczy Piskiej.
Premiera odbyła się 24 sierpnia przy pełnej widowni i miała charakter słuchowiska na żywo.
Po raz pierwszy reżyser dźwięku Andrzej Brzoska, współpracował z realizatorską ekipą z Radia Olsztyn.
***
Robert Wasilewski – „Majnegóry”
Reżyseria i adaptacja: Romuald Wicza-Pokojski
Reżyseria dźwięku: Andrzej Brzoska
Występują:
Wilhelm Brattka – Andrzej Żak
Günter – Mateusz Witczuk
Ingrid – Katarzyna Siergiej
Więźniarka – Marta Bocianiak
oraz: Adam Bocianiak, Grzegorz Pacewicz
Muzycy: Ewa Wasilewska, Kaja Wasilewska, Monika Paśnik-Petryczenko, Adam Cudak
Kompozycje: Robert i Iga Wasilewscy
Realizacja akustyczna: Paweł Aksiuto i Krzysztof Pakulnicki
Inspicjent: Joanna Paczkowska
Czas trwania – 44 minuty
Redakcja: K. Ośko