Od 25 lat bronią interesów konsumentów
W tym roku mija 25 lat działalności rzeczników praw konsumentów. W Elblągu spotkali się Ci, którzy na co dzień bronią klientów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez sprzedawców.
– Dzięki nowym regulacjom prawnym łatwiej walczyć z niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami, szczególnie w internecie – powiedział Paweł Rodziewicz, miejski rzecznik konsumentów.
Internet to taka płaszczyzna, na której dochodzi do największej liczby nieuczciwych praktyk rynkowych. Są również przedsiębiorcy, którzy starają się działać w sposób legalny, ale nie dostosowali jeszcze sposobu funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa do najnowszych standardów
– dodał.
Wielu problemów dostarcza także sztuczna inteligencja.
Konsument, pisząc do przedsiębiorcy, dostaje odpowiedź ewidentnie wygenerowaną przez maszynę. I ta odpowiedź czasami nie ma sensu. I to nie jest zła wola, to brak zrozumienia jednej i drugiej strony
– zauważa Emilia Ekiert-Jurusik prawniczka z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Konsumenci na polskim rynku są coraz lepiej chronieni. To za sprawą nowych przepisów, które wchodzą w życie. – Te najnowsze dotyczą usług telekomunikacyjnych – podkreśliła Milena Górecka z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Konsument musi otrzymać od dostawców usług telekomunikacyjnych warunki przedumowne. Istotnym udogodnieniem będzie to, że od teraz nie można zawierać umów telekomunikacyjnych w formie door-to-door, czyli bez wcześniejszego umówienia się. Kiedyś to był problem, ponieważ dochodziło oszustw, wprowadzania konsumentów w błąd, udzielania nieprawdziwych informacji czy manipulowania faktami
– dodała.
Z kruczkami prawnymi spotykają się także klienci banków oraz ubezpieczalni. W tym sektorze interesy klientów chroni rzecznik finansowy. – Wspieramy konsumentów podczas prowadzenia sporów z bankami – mówił Jakub Borowski, pełnomocnik terenowy rzecznika finansowego w Olsztynie.
Trzeba zwrócić tu uwagę na nieautoryzowane transakcje, czyli zagrożenia w sieci, zagrożenia związane z wykradaniem środków z kont. W zakresie ubezpieczeń głównym problemem jest ubezpieczenie OC – tych szkód jest najwięcej
– podkreślił.
Mieszkańcy Warmii i Mazur coraz częściej zgłaszają skargi na działania instytucji finansowych. Od roku mogą to zrobić osobiście w biurze pełnomocnika terenowego rzecznika finansowego, które znajduje się w Olsztynie.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Pastuszka
Redakcja: A. Niebojewska