Płatne staże, nowe egzaminy. Jak nowelizacja prawa oświatowego wpłynie na szkolnictwo zawodowe?
Większy wpływ pracodawców na funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego zakłada nowelizacja prawa oświatowego, które wejdzie w życie wraz z nowym rokiem szkolnym.
Zgodnie z najnowszymi propozycjami uczniowie mają odbywać płatne staże, oprócz tego podejdą też do nowych egzaminów. Nowelizacja wprowadza również obowiązkowe szkolenia branżowe dla nauczycieli i dofinansowanie do kosztów poniesionych na kształcenie ucznia w zawodach deficytowych.
„Kongres zawodowy” przybliżający uczniom oraz nauczycielom zmiany i ofertę szkół odbył się w Olsztynie. W całym kraju, przy współudziale wojewodów i Kuratorów Oświaty organizuje je Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Szkolnictwo branżowe i techniczne podlega zmianom, bo zmienia się otulina gospodarcza. Stąd też dualne kształcenie i obecność ucznia w zakładzie pracy
– powiedział Radiu Olsztyn Krzysztof Marek Nowacki, warmińsko-mazurski Kurator Oświaty.
Zawody, w których kształci nasza szkoła są bardzo wziętymi na rynku pracy. Nasi uczniowie, po odbyciu praktyk, bardzo często dostają propozycję stałej pracy
– przekonywała Anna Niska, nauczycielka Zespołu Szkół Mechaniczno-Energetycznych. Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podkreślał natomiast, że przedsiębiorcy często piszą do ratusza o swoich potrzebach.
Formułują jednoznaczne wnioski. Po prostu potrzebują absolwentów szkół technicznych. Zarówno na poziomie szkoły zawodowej, średniej, jak i uczelni wyższej
– mówił Grzymowicz.
W myśl nowelizacji prawa oświatowego samorządy mają otrzymać zwiększoną subwencję oświatową na uczniów szkół kształcących w zawodach, na które jest większe zapotrzebowanie na rynku pracy, wskazane w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego. Prognoza ta będzie określana przez ministra edukacji w drodze obwieszczenia i będzie uwzględniała dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane w szczególności na podstawie statystyki publicznej, danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej oraz po zasięgnięciu opinii rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji.
Ponadto wprowadzone zostanie nowe kryterium do podziału subwencji polegające na zróżnicowaniu kwot ustalanych na uczniów objętych kształceniem zawodowym w zawodach szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: M. Lewiński
Redakcja: A. Dybcio