WĘŻE 2020. „Futro z misia” najgorszym filmem roku
Popkulturalna Akademia Wszystkiego już po raz dziewiąty przyznała Węże – nagrody dla najgorszych filmów roku.
Najwięcej wyróżnień i tytuł najgorszego filmu roku otrzymało „Futro z misia” w reżyserii Kacpra Anuszewskiego i Michała Milowicza, które triumfowała w aż 4 kategoriach. 2 Węże otrzymał film „Diablo. Wyścig o wszystko”. Wśród wyróżnionych aktorów znaleźli się m.in. Małgorzata Foremniak, Mikołaj Roznerski (drugi rok z rzędu) i Cezary Pazura. Węże przyznane zostały po raz dziewiąty, a werdykt zaprezentowano w postaci okolicznościowego internetowego filmiku w którym poszczególne kategorie przedstawili zaproszeni goście: Katarzyna Pakosińska, Wojciech Mann, Krzysztof Materna, Abelard Giza, Tomasz Karolak, Robert Górski, Piotr Bukartyk, Rafał Rutkowski i Alessandro Leone oraz członkowie PAWia: Anna Tatarska, Rafał Pawłowski i Kamil Śmiałkowski.
Węże przyznano w 12 kategoriach. Główny zwycięzca tegorocznej edycji Węży otrzymał nagrody za najgorszy film roku, najgorszą reżyserię, najgorszą rolę żeńską, najgorszy duet na ekranie. Po cztery nagrody przypadają więc Michałowi Milowiczowi (Wielki Wąż, reżyseria, scenariusz i najgorszy duet (wspólnie z Przemysławem Sadowskim) i Kacprowi Anuszewskiemu (Wielki Wąż, reżyseria, scenariusz i plakat do innego filmu który Anuszewski wyprodukował i wyreżyserował w zeszłym roku pt. „Serce do walki”).
Akademia Węży doceniła także filmy: „Diablo. Wyścig o wszystko” za występ poniżej talentu Cezarego Pazury i rolę Mikołaja Roznerskiego (który zwyciężył w tej kategorii po raz drugi z rzędu – poprzednio za „Pech to nie grzech”); „Politykę” za najbardziej żenującą scenę; „Jak poślubić milionera” za najgorszą rolę żeńską – Małgorzata Foremniak, „Misz Masz czyli Kogel Mogel 3″ w nowej kategorii „najgorszy sequel, prequel lub remake; „Serce do walki” za najgorszy plakat, „Legiony” za najgorszy teledysk okołofilmowy (piosenkę w wykonaniu Mateusza Ziółka i Tabb przeniósł na ekran Alan Kępski) oraz „Impostor” za najgorszy przekład tytułu filmu zagranicznego i dostosowanie go do potrzeb sprzedaży i promocji w Polsce.
LISTA LAUREATÓW WĘŻY 2020
WIELKI WĄŻ – NAJGORSZY FILM ROKU
Futro z misia (reż. Kacper Anuszewski, Michał Milowicz; prod. Anna Siergiej, Michał Milowicz) za cudowną wycieczkę w filmową przeszłość, gdy żarty były przaśne, a fabuły obciachowe.
NAJGORSZA REŻYSERIA
Kacper Anuszewski, Michał Milowicz – Futro z misia
NAJGORSZY SCENARIUSZ
Paweł Bilski, Olaf Lubaszenko, Michał Milowicz, Kacper Anuszewski – Futro z misia
NAJGORSZY SEQUEL, PREQUEL LUB REMAKE
Misz Masz czyli Kogel Mogel 3 (reż. Kordian Piwowarski; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
NAJGORSZA ROLA MĘSKA
Mikołaj Roznerski – Diablo. Wyścig o wszystko
NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA
Małgorzata Foremniak – Jak poślubić milionera?
WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU
Cezary Pazura – Diablo. Wyścig o wszystko
NAJGORSZY DUET NA EKRANIE
Michał Milowicz i Przemysław Sadowski – Futro z misia
NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA
goły tyłek Daniela Olbrychskiego – Polityka
NAJGORSZY TELEDYSK OKOŁOFILMOWY
Mateusz Ziółko i Tabb „Legiony” – Legiony (reżyser Alan Kępski)
NAJGORSZY PLAKAT
Serce do walki (prod. Kacper Anuszewski; dystr. Kino Świat)
NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU ZAGRANICZNEGO
Impostor – org. The Hole in the Ground (dystr. M2)
***
Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy dziś blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni 1 kwietnia Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów) oraz we wrześniu MISIE (nagrody dla najlepszych dzieł polskiej kultury popularnej). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostatnia randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020).
Ł.A/Mat. prasowe